تحلیل شعر عاشورا از آغاز تا امروز

13 تير 1390 ساعت 11:29

«شرح منظومه ظهر» نام کتابی است از مجتمع فرهنگی عاشورا که نقد و تحلیل شعر عاشورایی از آغاز تا به امروز را بر ‌عهده گرفته است.


گروه اندیشه: «شرح منظومه ظهر» نام کتابی است از مجتمع فرهنگی عاشورا که نقد و تحلیل شعر عاشورایی از آغاز تا به امروز را بر ‌عهده گرفته  است.

دکتر غلامرضا کافي در شهر کرمان متولد شده و مدرک دکتري خود را از دانشگاه شيراز گرفته است. وي کتابي با نام شرح منظومه ظهر را به رشته تحرير درآورده است.

«شرح منظومه ظهر» به موضوع شعر عاشورايي مي‌پردازد و در ۷۱۶ صفحه در قالب هفت فصل تدوين شده است.

نويسنده از منابع مستند متعددی در متن کتاب سود برده و در همه صفحات آن می‌توان اشعار و همین‌طور جملات شاعران و نویسندگان دوران‌های مختلف را مشاهده کرد.

رسول جعفریان در بخش سرآغاز کتاب، صفحاتی را به قلم خود اختصاص داده و درباره رویداد عاشورا و شعر عاشورایی نکاتی را ذکر کرده است.

محمدرضا سنگری نیز در پیشگفتار اين کتاب چند صفحه‌ای درباره ادبیات عاشورایی نکاتي را بيان کرده است و در یادداشتی این‌گونه می‌گوید: «مطالعه این کتاب برای همه کسانی که سیر و سلوک در قلمرو آفتابی شعر عاشورا دارند و همین طور کسانی که در این عرصه دارای قدم و قلم هستند یک ضرورت است.» 

نثر کتاب نثری است کاملاً ادبی، زیبا و همه‌فهم و گویای تسلط نویسنده بر استفاده از کلمات است.

«شرح منظومه ظهر»، داراي چکیده‌اي است که در آن فصول مختلفش معرفی شده است.

فصل اول اين کتاب با مقدمه و پیشینه تحقیق، آغاز می‌شود و فصل دوم آن به رابطه شعر با شرع و مذهب شیعه اشاره دارد. فصول سوم، چهارم، پنجم و ششم کتاب به وضعیت مرثیه‌سرایی در دوره‌های مختلف مي‌پردازد.
 
غلامرضا کافی، مرثیه را در چهار عصر تقسیم کرده و در چهار فصل از کتاب خود به پژوهش آنها به اين ترتيب پرداخته است؛ فصل سوم: (قرن چهارم تا پایان قرن نهم)، فصل چهارم: (دوره صفویه)، فصل پنجم: (دوره‌های افشاریه، زندیه و قاجاریه) و در فصل ششم: (مرثیه در دوره معاصر) را مورد بررسی قرار داده است، نویسنده در فصل هفتم و پایانی اين کتاب نتیجه‌گیری و پیشنهاد را ارائه داده و با این عنوان، کتاب خود را به پایان رسانده است.

گفتني است؛ وی در انتهای هر فصل، خلاصه‌ای از مطالب آن فصل را ذکر کرده، همچنين شاعران بزرگ آن دوران را نيز معرفی مي‌کند.

غلامرضا کافي در صفحات پایانی اين کتاب منابع و مآخذ استفاده شده در کتاب را ذکر کرده است.


کد مطلب: 16279

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/16279/تحلیل-شعر-عاشورا-آغاز-امروز

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir