مرحوم حاج شيخ حسينعلي مظفري شاهرودي

1 اسفند 1381 ساعت 11:29

واعظ شهير و ثناخوان ابي‌عبدالله‌ الحسين عليه‌السلام جناب مستطاب حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمين مرحوم حاج شيخ حسينعلي مظفري شاهرودي، در اطرف شهرستان شاهرود در سال 1306 در خانواده‌اي روحاني بدنيا آمد.


شماره اول ماهنامه خيمه- محرم 1424 - اسفند 1381


واعظ شهير و ثناخوان ابي‌عبدالله‌ الحسين عليه‌السلام جناب مستطاب حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمين مرحوم حاج شيخ حسينعلي مظفري شاهرودي، در اطرف شهرستان شاهرود در سال 1306 در خانواده‌اي روحاني بدنيا آمد.

پدر بزرگوارشان، حضرت آيت‌الله العظمي شيخ عباسعلي شاهرودي از مراجع بنام و مبرّز نجف و بعد، قم بوده، هم‌چنين از شاگردان برجسته‌ي حضرت آيت‌الله سيد ابوالحسن اصفهاني و حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي بودند.

مرحوم حاج شيخ حسينعلي شاهرودي، مقدمات تحصيل‌شان را در حوزه‌ي علميه قم انجام دادند و بعدها براي دروس سطح و عالي حوزه به همراه دو برادرشان، حضرات آيات مرحوم حاج شيخ ابوالفضل و حاج شيخ محمدعلي شاهرودي، رهسپار حوزه‌ي علميه‌ي نجف شدند. ايشان پس از بازگشت از نجف، به درس خارج فقه و اصول توسط پدر بزرگوارشان، مرحوم حضرت آيت‌الله العظمي شاهرودي و حضرت آيت‌الله العظمي گلپايگاني، راه يافتند.

ايشان در كنار درس، مشغول تبليغ و خدمات فرهنگي نيز بودند و از آنجا كه مبلغان و خطبا در حفظ و بقاي اسلام و مكتب اهل‌بيت عليهم‌السلام نقشي اساسي دارند، آن مرحوم، به اين جنبه، توجه خاصي داشتند و از طرفي، ايشان در همان اوائل دروس طلبگي و حوزوي به اين استعداد خداداد، كه همان فن خطابه بود، پي‌ برده بودند؛ لهذا از طرف آيات عظام و خطّاب برجسته‌ي وقت، همچون مرحوم حجج‌اسلام مرحوم فلسفي و مرحوم تربتي، مورد تشويق قرار گرفته، از تجربيات ايشان در فن خطابه، بهره‌ي كافي و لازم را گرفتند و به اين امر خطير، اهتمام ورزيدند.

از جمله سخنان آن مرحوم اين بود كه: «اين روضه‌ها و مجالس سوگواري براي مصائب اهل‌بيت عليهم‌السلام، خاصّه ابي‌عبدالله عليه‌السلام بوده است كه منبر و تبليغ را، به اين سبك رايج، تا امروز نگه داشته است و به بركت اين روضه و مرثيه‌خواني بوده كه معارف اسلامي و احكام و عقايد، بيان مي‌شود».

لذا، آن مرحوم علاقه‌ي عجيبي به روضه‌خواني و سوگواري و گريه بر مصائب آل‌الله عليهم‌السلام داشتند؛ تا آنجا كه كار هر روزه‌ي ايشان، اين شده بود كه در خلوت خود، با توجه و حضور قلب، زيارت عاشورا را مي‌خواندند و سپس مصائب ابي‌عبدالله را به صورت نثر و مقتل‌خواني، يا شعر و منظوم مي‌خواندند و بر مصائب آن جناب، اشك ريختند.

آن مرحوم، از باب وظيفه‌ي هجرت، مسافرت‌هاي تبليغي زيادي در داخل و خارج كشور داشتند و از اين طريق، سعي مي‌نمودند محبّت و علاقه مردم را نسبت به اهل‌بيت عليهم‌السلام زياد كنند. بالاخره ايشان پس از يك عمر تبليغ معارف فقه جعفري ـ عليه‌السلام ـ و ثناخواني ابي‌عبدالله‌الحسين ـ عليه‌السلام ـ در سال 1375، در روز 15 شوال بر اثر بيماري كليوي، جان به جان آفرين تسليم كردند و به سوي مولاي خود، ابي‌عبدالله، شتافتند و در كنار بارگاه ملكوتي كريمه‌ي اهل‌بيت عليهم‌السلام در قبرستان شيخان، در بقعه‌ي مباركه‌ي پدرشان به خاك سپرده شدند.

نكته‌ي قابل توجه اينكه ـ از باب توجه مولا ابي‌عبدالله الحسين عليه‌السلام به نوكرانشان ـ آن مرحوم، وقت احتضار، آب طلب كردند و پس از خوردن مقداري آب و سلام به لب تشنه‌ي ابي‌عبدالله، عليه‌السلام، جان به جان آفرين، تسليم كردند.


کد مطلب: 8365

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8365/مرحوم-حاج-شيخ-حسينعلي-مظفري-شاهرودي

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir