نیایش و دعاها در قالب کلیپ ارائه می شود

1 آذر 1385 ساعت 8:30

در مجموعه برنامه «پنهان جان»، از موسیقی و تصاویری استفاده می گردد که با حال و هوای نیایش، پیوند دقیق و کاملی داشته و بیانگر حس درونی نیایش مورد نظر باشند.


شماره بیست و هفتم و بیست و هشتم ماهنامه خیمه - ذی الحجه 1427 - آذر و دی 1385


تعدادی از دعاها و نیایش‎هایی که به ارتباط خدا و انسان می‎پردازد، در قالب مجموعه برنامه‎ای با عنوان «پنهان جان» تولید و پخش می‎شود.

امیر عباس کنی، تهیه‎کننده و طراح این برنامه، ضمن بیان این مطلب گفت: این مجموعه برنامه که در قالب کلیپ‎های 3 دقیقه‎ای ارائه می‎شود، در اصل یک کار مذهبی به شمار می‎رود که از طریق آن، مفاهیم کلّی ارتباط انسان با خدا از طریق نیایش‎ها و دعاهایی که در ادیان الهی آمده، به بیننده منتقل می‎شود. در این نیایش‎ها که مراحل مختلف زندگی انسان، از تولد تا جوانی، کهن‎سالی و مرگ را در بر می‎گیرد، مقاطع مختلفی از حیات بشر که وابستگی و پیوند در زمینه‎ی نیاز به خداوند دارد، به صورتی جذاب ارائه می‎شود.

وی خاطر نشان ساخت: دعاهایی که در این مجموعه از آن‎ها استفاده می‎شود، جنبه‎ها و انواع مختلفی دارند. برخی از این نیایش‎ها مربوط به معصومین علیهم‎السلام است که در کتاب‎های ارزشمندی چون نهج‎البلاغه و صحیفه سجادیه انعکاس یافته است. برخی دیگر از دعاها مربوط به مناجات‎هایی است که در طول سال، بنا به مناسبت‎های مختلف خوانده می‎شود. این مناسبت‎های می‎تواند مربوط به روزهای مختلف و مهم سال همانند شب قدر، ماه مبارک رمضان یا جمعه‎ها باشد. برخی دیگر مربوط به اتفاقات روزمره‎ی زندگی مانند طلب روزی، شفا یافتن، درخواست آمرزش گناهان، باریدن باران و... است. هم‎چنین در این مجموعه، نیایش برخی از بزرگان دین و علم در قالب مناجات‎نامه ارائه شده است. از جمله نیایش‎های خواجه عبدالله انصاری و گزیده‎ای از مناجات‎های سید مهدی شجاعی.

در مجموعه برنامه «پنهان جان»، از موسیقی و تصاویری استفاده می گردد که با حال و هوای نیایش، پیوند دقیق و کاملی داشته و بیانگر حس درونی نیایش مورد نظر باشند. این برنامه در تلاش است تا مفاهیم و معانی مذهبی را در قالبی امروزی به طریقی بیان کند که مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و در او تأثیر بگذارد.

این مجموعه برنامه در قالب 59 قسمت به همت گروه معارف و اندیشه‎ی دینی شبکه‎ی چهار سیما در حال تولید است.

کتاب نیایش‎های پیامبراعظم صلی‎الله‎علیه‎و‎آله منتشر می‎شود

کتاب نیایش‎های پیامبر اکرم صلی‎الله‎علیه‎و‎آله با ترسیم و توصیف دقیق از سیمای مخاطب آن، یعنی خداوند بلندمرتبه در مجموعه‎ای منتشر می‎شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مجموعه که از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشر می‎شود، با پژوهش، مقدمه و ویرایش دکتر محمود مهدوی دامغانی و ترجمه‎ی کمال‎الدین غراب مراحل نهایی را پشت سر می‎گذارد. این مجموعه دارای 150 قطعه دعا از منابع معتبر شیعی و سنی است.

دامغانی جمع‎آوری این مجموعه را یکی از وظایف بزرگ مکتب شیعه خواند و اظهار داشت: این مجموعه باید مدت‎ها قبل منتشر می‎شد.

کمال‎الدین غراب نیز این مجموعه را از دو جهت حائز اهمیت دانست و گفت: این مجموعه متعلق به بنیان‎گذار دین اسلام است به‎طوری که مستقیم‎ترین و بی‎آلایش‎ترین معرفت را نسبت به موضوعات دینی در اختیار مخاطب قرار می‎دهد.

به گفته وی، سبک بیان کتاب به صورت دعا و نیایش با قرار دادن آدمی در موقعیت گوینده‎ی نخستین، او را از درون به معرفت نزدیک می‎کند.



هومیوپاتی، پرطرفدارترین طب مکمل پس از دعادرمانی

نتایج مطالعه‎ای که با هدف بررسی روش‎های شایع مورد استفاده و تعیین فراوانی و علل مراجعه‎ی بیماران سرطانی به طب مکمل، توسط پژوهشگران پژوهشکده‎ی علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی انجام شده، نشان می‎دهد 35 درصد مبتلایان به سرطان از روش‎های درمانی طب مکمل استفاده می‎کنند که در این میان بهره‎گیری از دعا و مسائل معنوی با 81 درصد و انرژی‎درمانی با 9 درصد، بیش از سایر روش‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرند. هم‎چنین بر این اساس بانوان خانه‎دار و افراد متأهل بیشترین مراجعان به طب مکمل را تشکیل می‎دهند.

یافته‎های این پژوهش هم‎چنین نشان می‎دهد افراد بالاتر از40 سال رغبت بیشتری به استفاده از طب مکمل دارند و پس از دعا و انرژی‎درمانی، روش هومیوپاتی بیش از سایر روش‎ها مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. ضمن این که بیماران سرطانی که دچار اختلالات گوارشی هستند با 37 درصد بیشترین تعداد مراجعین به طب مکمل را تشکیل می‎دهند.

بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشگران، 80 درصد بیماران خواستار ارائه‎ی درمان‎های مکمل از سوی پزشک بوده و نیمی از دریافت‎کنندگان طب مکمل به دلیل عدم پرسش از سوی پزشک معالج، وی را در جریان استفاده از طب مکمل قرار نداده‎اند.

هم‎چنین، بسیاری از استفاده‎کنندگان از طب مکمل، معتقدند ممکن است سئوالات آن‎ها از پزشک معالج، جدی گرفته نشود، یا مورد تمسخر واقع شود و یا این که آنان به عنوان افراد غیرمنطقی و زودباور تلقی شوند.

این گزارش می‎افزاید: 90 درصد بیماران از روش‎های مختلف طب مکمل رضایت دارند، به علاوه از میان افرادی که از این روش‎ها بهره جسته‎اند، 38 درصد حداقل یک روش درمانی و 11 درصد نیز حداقل دو روش درمانی طب مکمل را به کار برده‎اند.

گفتنی است طب مکمل، شامل مجموعه اعمال و عقایدی است که توسط بیماران برای پیشگیری و درمان بیماری‎ها و بالا بردن سطح سلامتی و بهبود وضعیت کلی در کنار درمان‎های موسوم به کار می‎رود.



جشنواره‎ی سینمایی «نماز و نیایش» دی‌ماه در قم برگزار می‌شود

جشنواره‎ی «نماز و نیایش به روایت دوربین» در دو بخش فیلم کوتاه و فیلم‎نامه از ۱۴ تا ۱۷ دی‌ماه هم‎زمان با قم در ۹ استان دیگر برگزار می‌شود. روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران اعلام کرد: این جشنواره به همت انجمن سینمای جوانان ایران و اداره‎ی کل ارشاد قم با همکاری شبکه‎ی خبر برای تشویق و ترغیب هنرمندان و ارتقا سطح فرهنگ و بینش هنری در جهت اعتلای جایگاه والای نماز و نیایش، گسترش فرهنگ نماز، تقویت مبانی فرهنگ عمومی و استفاده از ابزارهای هنری برگزار می شود.

محورهای هفتگانه‎ی جشنواره عبارتند از ۱. نگاه ژرف و هنرمندانه به عبادت معبود.

۲. بررسی ابعاد بی‎کران معنوی نماز و نیایش.

3. نماز و نیایش در زندگی مردم و اثرات فرهنگ‎ساز آن در جامعه.

۴. تأثیرگذاری رفتارهای دینی خانواده بر فرزندان.

۵. عوامل و شیوه‎های تشویق و ترغیب جوانان و نوجوانان به نماز.

۶. نماز و نمازخوانی در اجتماعات و نقش آن در وحدت و یک‎پارچگی.

۷. رشد فضائل اخلاقی و اهتمام به امر معروف و نهی از منکر در ترویج نماز و نیایش.

در بخش فیلم کوتاه جشنواره‎ی «نماز و نیایش به روایت دوربین»، پنج تندیس به بهترین فیلم مستند، فیلم داستانی، فیلم تجربی، پویانمایی و بهترین فیلم به معنای مطلق تعلق می‎گیرد و هم‎چنین جایزه‎ی ویژه‎ی هیأت داوران به یک فیلم اهدا می‎شود. آخرین مهلت دریافت آثار جشنواره‎ی «نماز و نیایش به روایت دوربین» تا ۱۵ آذر، انتخاب آثار ۳۰ آذر و اطلاع‎رسانی اول دی است. علاقه‎مندان می‎توانند آثار خود را به نشانی قم، خیابان دورشهر، کوی ۳۴، پلاک ۱۸، کدپستی ۶۴۵۷۴-۳۷۱۵۶ انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر قم ارسال کنند.


کد مطلب: 8443

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8443/نیایش-دعاها-قالب-کلیپ-ارائه-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir