فاطمه (س)، مرد آفرين دهر

حجت الاسلام والمسلمین گنجی

1 تير 1383 ساعت 9:14

شخصيت فاطمه اطهر (س) بالاتر است يا مقام انبياء؟ زهراي اطهر (س) در ميان انبياء و اولياء و ائمه ي معصومين (ع) از چه جايگاه و منزلتي برخوردار است؟


شماره چهاردهم ماهنامه خیمه - جمادی الاولی- تیرماه 1383

شخصيت فاطمه اطهر (س) بالاتر است يا مقام انبياء؟ زهراي اطهر (س) در ميان انبياء و اولياء و ائمه ي معصومين (ع) از چه جايگاه و منزلتي برخوردار است؟

جواب اين است که فاطمه زهرا (س) افضل از جميع انبياست. فاطمه زهرا (س) برتر از همه ي معصومين (ع) به استثناي پيغمبر اکرم (ص) و امير المؤمنين (ع) است. حضرت زهرا بر همه انبياء و ائمه و ملائکة اللّه و اولياء و اصفياء، افضليت مطلق دارد. در حقيقت او را بايد مرد آفرين روزگار معرفي کرد. براي تشريح و تبيين اين مدعا، اشاره مي کنم به بعضي از احاديث و روايات؛ در اين باب امام باقر (ع) فرمودند: «خداي منان براي مادرمان زهراي اطهر (س) کتابي فرستاده است و آن کتاب مصحف نام دارد.» حتّي اهل سنّت هم اين مطلب را عنوان مي کنند! مصحفي که از نظر اوراق و از نظر مقدار و حجم سه برابر قرآن است؛ اگر قرآن سي جزء دارد، مصحف نود جزء است. ولي از نظر مطلب مرحوم خاتم المحدثين، شيخ عباس قمي، در کتاب بيت الاحزان اين حديث را نقل کرده اند و فرموده اند از نظر نوع مطالب، تمام علوم کتاب هاي آسماني را در خود دارد 105کتاب آسماني وجود دارد که تورات، انجيل، زبور و قرآن، چهار کتاب معروف است. در سوره ي اعلي نيز آمده است که صحف ابراهيم و موسي؛ تورات، انجيل، زبور و قرآن که از آن ابراهيم نيست، ابراهيم «صحف» دارد. کتاب ها و نامه و اوراق دارد، امّا در دست رس بشر نيست.

ديگر اين که فرمودند در آن کتاب نام شهرها، بخش ها، انسان ها، ملوک، حکومت ها و هم چنين نام منافقين و مؤمنين تا روز قيامت و افعال جزئي و کلّي تک تک انسان ها در مصحف مادرمان حضرت زهراي اطهر (س) وجود دارد.

امام امت رضوان اللّه تعالي عليه يکي از فضائل و امتيازات بزرگ زهراي اطهر (س) را همين مطلب مي دانست که بعد از پيغمبر (ص)، جبرئيل بر حضرت زهرا (س) نازل مي شد و اين وحي و اين مصحف را براي حضرت زهرا (س) مي آورد. اين کتاب را هيچ پيغمبري ندارد و شاهد ما در برتري و امتياز مطلقه زهراي اطهر (س) ادامه ي اين حديث است که مي فرمايد: بر همه ي موجودات، اعم از پرندگان و وحوش، و انسان، و جو و ملائکه واجب بود که از حضرت زهرا (س) اطاعت کنند. از نظر ظاهري گرچه حضرت زهرا (س) در زمان پيغمبر (ص) به دنيا آمده است، ولي اطاعتش بر همه ي انبيا واجب است. اين تولّد جسمي و و ظاهري حضرت بود، و الاّ از نظر خلقت، نوري قبل از آدم و ابراهيم و نوح و... به دنيا آمده است. پيغمبر اکرم (ص) زماني که خواستند زهراي اطهر (س) را به خانه ي علي (ع) ببرند دست زهرا (س) را گرفتند و به دست اميرالمؤمنين دادند و فرمودند: «علي جان! من زهرا را به عنوان امانت به تو دادم» و بعد جمله اي ظريف و دقيق دارد: «اي علي! هر چه را که زهرا به تو فرمان مي دهد اطاعت کن.» امير المؤمنين (ع) حجّت خداست، ولي اللّه است، هر چه امير المؤمنين فرمان دهد، بر همه واجب است اطاعت کنند، حالا يک شخص پيدا شود در عالم خلقت به علي ابن ابيطالب (ع) بتواند فرمان دهد، از همين جا مقام حضرت زهرا (س) مشخص مي شود.


کد مطلب: 8490

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8490/فاطمه-س-مرد-آفرين-دهر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir