معرفی کتاب

حسن احراميان

1 خرداد 1382 ساعت 4:00

مجموعه ى شعر علوى «آسمانىِ غريب» كتابى است كه در حقيقت با هدف شناسايى و ارايه ى انديشه ى شاعران استان يزد، نسبت به شخصيت والاى على(ع) به كوشش آقاى عليرضا احراميان پور، جمع آورى و چاپ شده است.


شماره چهارم ماهنامه خیمه - ربیع الثانی1424 - خرداد و تیر 1382

آسمانى غريب

نوبت و تاريخ چاپ: زمستان 1379 غدير 1421

چاپ مجموعه هاى شعرى و جنگ هاى ادبى - مذهبى، امروزه رواج بسيارى دارد امّا آنچه اين گونه كتاب ها را از هم متمايز مى كند، هدف خاص مؤلف در جمع آورى آثار است. مجموعه ى شعر علوى «آسمانىِ غريب» كتابى است كه در حقيقت با هدف شناسايى و ارايه ى انديشه ى شاعران استان يزد، نسبت به شخصيت والاى على(ع) به كوشش آقاى عليرضا احراميان پور، جمع آورى و چاپ شده است.

اگر چه وصف عظمت و بزرگى امام على(ع)، فراتر از آن است كه آدمى - هر چند توانا و هنرمند - او را به وصف بنشيند و از عهده اش برآيد، امّا مى توان در ميان اشعار شاعران، نقش هايى از حيرت شاعران شيفته ى جمال و كمال امام على(ع)، اين شخصيت عظيم انسانى الهى، را مشاهده كرد و به شيفتگى و حيرت ايشان آفرين گفت.

همانگونه كه مؤلف در مقدمه ى كتاب نيز آورده است، خطه ى هنرپرور و ادب خيز يزد، شاعران و سخن سرايان بسيارى پرورده، هر كدام از ايشان در وادى وصف جمال و كمال علما(ع) تلاش ها داشته اند. پرداختى به شعر مذهبى، توجه به سوژه هاى عميق و ماندگار اسلامى همواره در صدر ادبيات اين خطه قرار داشته است و شاعران يزدى با عِرق خاصى كه نسبت به مسائل مذهبى داشته اند همواره به ارايه ى مضامين مذهبى و سرودن اشعار آيينى پرداخته اند و در اين راه، آثار بياد ماندنى و تأثيرگذارى هم از آنها به جاى مانده است.

كتاب «آسمانى غريب» در حقيقت آينه اى است كه جلوه هايى از تلاش شاعران فرهيخته و آيينى استان يزد را نشان مى دهد. اين كتاب در صد صفحه و در شمارگان محدود ( 1200نسخه) چاپ شده است.



ولايت سرخ

تأليف: على محمّد بشارتى

ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى

نوبت و تاريخ چاپ: اول، 1381

كتاب «ولايت سرخ» تلاش تازه اى در جهت تبيين و تحليل انقلاب آسمانى امام حسين(ع) است. اگر چه تمامى مطالب كتاب مستند و مطابق روايات صحيح و متون معتبر تاريخى است، امّا به منظور اجتناب از يك نواختى و پرهيز از ملال آور شدن كتاب، تلاش شده است كه بررسى تاريخ عاشورا با تجزيه و تحليل همراه باشد به گونه اى كه با حال و هواى امروز انقلاب خودمان مقايسه شود، تا درس هاى بايسته را از مطالعه علمى تر تاريخ خونبار عاشورا بگيريم؛ چرا كه تاريخ، وقايع نگارى نيست بلكه، كشف قانونمندى حاكم بر تمام رخدادها در مقاطع مختلف تاريخ است.

كتاب «ولايت سرخ»، تأليف على محمّد بشارتى در ده فصل و در 228صفحه، توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى در سال 1381منتشر شده است.


کد مطلب: 8506

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8506/معرفی-کتاب

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir