تشکلي به نام «هيأت اسلامي هنرمندان»

1 تير 1383 ساعت 9:14

وقتي گروهي از فرهيختگان کشور با درک شرايط اجتماعي داخلي و تحرکات فرهنگي فرامرزي، ضرورت ايجاد يک تشکل اسلامي را احساس کنند، و اگر آن گروه، شخصيت هاي هنري باشند و دغدغده ي اصلي شان فرهنگ و هنر باشد، برازنده است که نام اين تشکل خود جوش «هيأت اسلامي هنرمندان» باشد.


شماره چهاردهم ماهنامه خیمه - جمادی الاولی- تیرماه 1383

پيش درآمد:

وقتي گروهي از فرهيختگان کشور با درک شرايط اجتماعي داخلي و تحرکات فرهنگي فرامرزي، ضرورت ايجاد يک تشکل اسلامي را احساس کنند، و اگر آن گروه، شخصيت هاي هنري باشند و دغدغده ي اصلي شان فرهنگ و هنر باشد، برازنده است که نام اين تشکل خود جوش «هيأت اسلامي هنرمندان» باشد.



زمان تشکيل:

در سال 1373، نشست ها و رايزني هاي چهار ساله ي مؤسسين نتيجه داد و اين هيأت با سخنراني مرحوم علامه محمد تقي جعفري (ره) در مسجد الجواد تهران، اعلام موجوديت کرد.



تشکيلات:

«هيأت مؤسس» عبارت اند از: فرج اله سلحشور، جمال شورجه، سيد علي رضا سجادپور، جواد شمقدري، حسن عليمرداني، مهدي نصيري و اکبر حرّ. در «هيأت امنا» نيز به جز اعضاي هيأت مؤسس، چند تن ديگر از هنرمندان مؤمن و متعهد کشور حضور دارند و جمال شورجه رياست هيأت امنا را بر عهده دارد. «شوراي مرکزي» نيز متشکل از 47نفر از هر هفت شاخه ي هنري هستند که همگي يا از اساتيد دانشگاه ها هستند و يا در رشته ي هنري مربوط به خودشان حرفه اي و صاحب نام هستند. برخي از اعضاي شوراي مرکزي عبارت اند از: مجتبي شاکري، جهان بخش سلطاني، حجت الاسلام قائم مقامي، محمّد نوري زاد، محمدرضا سربخش، شهريار بحراني، محمد حسين نيرومند، ابوالقاسم طالبي، حسين نوري و....



اهداف اساسي:

اين تشکل بر محور دفاع از آرمان ها و ارزش هاي اسلامي، تبيين نظري حکمت و مباني هنري اسلامي، تلاش در جهت سالم سازي فضاي فرهنگي و هنري کشور، حمايت از تداوم و تعميق آموزش هاي هنري براي اعتلاي فکري و ذوقي هنرمندان و... حرکت مي کند. هم چنين ارائه ي پيشنهادات سازنده به سياست گذاران و مسئولان فرهنگي و هنري کشور.



شرايط عضوگيري:

هنرمنداني که به اهداف و اصول ديدگاه هاي هيأت معتقد و علاقه مند به همکاري با هيأت باشند، پس از تصويب هيأت امناء، به عضويت هيأت اسلامي هنرمندان در خواهند آمد. هيأت براي عضوگيري به جز شرط ساختاري (حرفه اي و صاحب نام بودن) يک شرط محتوايي نيز قائل است و آن اين که ديدگاه فرهنگي - هنري و آثار متقاضي عضويت، مطابق با مانيفست رهبر انقلاب و کاملا" در خط ولايت فقيه باشد.



برنامه هاي پيش بيني شده يا در حال اجرا:

- پي گيري مستمر و جدي و رايزني با مراکز و نهادهاي فرهنگي و هنري با فعال ساختن هنرمندان و گروه هاي متشکل هنري.

- برگزاري جلسات ادواري همراه با نمايش فيلم ها و آثار منتخب براي استفاده ي اعضا و مرتبطين هيأت و خانواده هاي آنان.

- فعاليت بيش تر و گسترده تر با دانشگاه ها و حوزه هاي علميه و برگزاري نشست هاي نقد و تحليل فيلم و مباحث عام فرهنگي و هنري.

- تداوم انتشار نشريه ي تحليلي فرهنگي و هنري (آيينه هنر) و افزوني ضميمه هاي ويژه به آن، جهت اطلاع رساني در حوزه هاي خاص فرهنگي و هنري به مسئولين و دست اندرکاران.

- انتشار فصل نامه ي تخصصي «هنر اسلامي» و نيز انتشار نمايش نامه ها، فيلم نامه ها و آثار تجسمي برگزيده از ميان توليدات هنري هنرمندان متعهد.

- تشکيل هسته هاي نگارش و آفرينش متون نمايشي.

- برگزاري نشست هاي متشکل از «جوانان» در تمامي زمينه هاي فرهنگي، هنري و مذهبي.

- سامان دهي تشکل هنرمندان جانباز و ايثار گر و زمينه سازي براي حضور فعال آنان در عرصه هاي فرهنگي و هنري.

- سازماندهي و فعال ساختن واحدهاي مختلف هيأت اسلامي هنرمندان. - و....



ديگر فعاليت ها:

اعضا و ارگان تشکيل دهنده ي هيأت اسلامي هنرمندان، بنا به آرمان ها و دغدغه هاي ياد شده، برنامه هاي ديگري را در دستور کار دارند، طرح هايي از قبيل: «برنامه هاي آموزشي فرهنگي و هنري؛ تشکيل جلسه در مکان هاي مختلف با موضوعات ريشه اي در مقوله هاي فرهنگي، اعتقادي و اخلاقي و تعامل و هم فکري با هنرمندان متعهد؛ تشکيل هسته هاي تخصصي فيلم نامه نويسي؛ اهداي جايزه به سازمان ها، ارگان ها و فيلم هاي برگزيده ي جشنواره ي فيلم فجر (از نظر هيأت) و... ».


کد مطلب: 8509

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8509/تشکلي-نام-هيأت-اسلامي-هنرمندان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir