اجراى نمايش غريبه شام در يزد

1 خرداد 1382 ساعت 7:00

به مناسبت ماه محرم و ايام سوگوارى سيّد و سالار شهيدان حضرت اباعبداللّه الحسين(ع) و در آخرين روزهاى سال عزت و افتخار حسينى به همت حوزه هنرى سازمان تبليغات اسلامى استان يزد نمايش «غريبه شام» از اول تا پانزدهم محرم در محل مركز تربيت معلم شهيد پاك نژاد اجرا شد.


شماره چهارم ماهنامه خیمه - ربیع الثانی1424 - خرداد و تیر 1382 

 اين نمايش كه روايت غربت دردانه سه ساله حضرت سيّدالشهداء(ع) است با استقبال مردم استان يزد روبرو بود.

اضافه مى شود به همين مناسبت (نمايشگاه عكس عاشوراييان) نيز همزمان با تهران، اهواز، شيراز و كاشان از تاريخ 12لغايت 27اسفند ماه در محل نگارخانه حوزه هنرى استان يزد برپا گرديد.

محرم در يزد

اين گردنم اسير كمند تو يا حسين

جانم فداى سم سمند تو يا حسين

همگام با شيعيان سوگوار، مردم مسلمان و مؤمن دارالعباده ى، يزد در سوگ سيّد و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) به عزادارى مى پردازند و در دهه ى اول ماه محرم، شاهد شور و حال مردم مؤمن و عاشق و سوگوار حسينى در مجالس عزادارى هستيم كه همراه با زيارت عاشورا و اقامه ى نماز در مساجد قديمى، محافل، تكايا و امامزاده ها برگزار مى شود.

از روز پنجم محرم، دسته هاى عزادارى شامل سينه زن، زنجير زن و شبيه خوان به حركت درآمده، به دنبال دعوت مسؤولان حسينيه ها و مجالس عزادارى، در مراسم آنها شركت نموده و به عزادارى مى پردازند؛ از جمله مكان هايى كه در دهه ى اول ماه محرم، برنامه ى عزادارى در آن ها برپا مى شود مى توان به حسينيه هاى «شاهزاده فاضل»، «وقت الساعت»، «مسجد روضه ى محمديه»، «امامزاده جعفر(ع)»، «خانه معروف امام حسينى» و... اشاره كرد.

از ديگر برنامه هايى كه در استان يزد برگزار مى شود، مراسم سوم شهادت حضرت سيدالشهداء(ع) در روز سيزده محرم است؛ مراسم مذكور، قريب شصت سال پيش، ابتدا به ابتكار يكى از وعاظ معروف يزد، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد على محمد وزيرى برگزار گرديد و از آن سال تا كنون، در مسجد «ملا اسماعيل» - كه محل برگزارى نماز شكوهمند جمعه نيز هست - برگزار مى شود و هيأت هاى عزادار از صبح تا عصر روز سيزده محرم در اين مكان با شكوه و مقدس عزادارى مى نمايند. نكته ى جالب توجه اين كه پذيرايى كنندگان اين مجالس باشكوه، روحانيون محترم مى باشند. نظير اين مراسم نيز در عصر همان روز در تكيه ى «بعثت» يزد برگزار مى شود.

در ضمن، همزمان با هفتمين روز شهادت امام حسين(ع)، و ياران باوفاى آن حضرت، مراسمى در سطح استان از جمله حسينيه ى بزرگ «فهادان» يزد برپا مى شود و عزاداران به ياد شهادت حضرت ابى عبدالله به سوگ مى نشينند و مراسم شام غريبان را برگزار مى كنند.

«نخل بردارى» در استان يزد از ديگر مراسم هاست كه در نوع خود كم نظير است و سوگواران را بسيار تحت تأثير قرار مى دهد؛ مراسم به اين شيوه است كه نخلى چوبى را، كه توسط هنرمندان چيره دست يزدى ساخته شده است و نشانگر تشييع پيكر مطهر حضرت اباعبدالله الحسين(ع) مى باشد، عزاداران پس از اقامه ى نماز ظهر عاشورا از زمين برداشته و همراه با سينه زنى به حركت در مى آورند.

عزاداران با ياد تشييع پيكر فرزند زهرا، بر سر و سينه زنان و حسين حسين گويان، چند مرتبه «نخل» را از زمين برمى دارند. اين برنامه با اذان، چاووشى خوانى و مرثيه سرايى همراه است.

اين مراسم در اكثر شهرها و روستاهاى استان با شكوه خاصى برگزار مى شود و به دنبال آن از عزاداران پذيرايى به عمل مى آيد. آيين نخل بردارى و شبيه خوانى سنتى معمولا در شهرها و روستاهاى «مهريز»، «اردكان»، «ميبد»، «تفت»، «بافق»، «صدوق»، «اَبركوه»، «خاتم» و «زارچ» باشكوه بيشترى برگزار مى شود.

ذكر اين نكته ضرورى است كه عزادارى مردم يزد و عشق و علاقه ى مردم اين ديار به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) از قديم الايام زبانزد خاص و عام بوده است؛ شاهد اين مدعا وقفيات بى شمار اين خطه است؛ بد نيست يادآور شويم استان يزد، هنرمندانى متعهد را در دامان خويش پرورانده كه در زنده نگه داشتن واقعه ى عظيم كربلا به نوبه ى خويش سهم بسزايى را داشته و دارند؛ شاعرانى از جمله «رياضى يزدى»، «جيحون يزدى»، «واصل يزدى»، «هرندى»، «افضلى» (نادم)، «بهجتى» (شفق) و... كه اشعارشان مورد استفاده ى عموم، خاصه هيأت هاى عزادار است. هم چنين هنرمند گرامى استاد سيد مهدى چيتى، كه با وجود كهولت سن (بيش از صد سال) آثارى جالب از واقعه ى عاشورا و بارگاه ائمه اطهار(ع) را بر روى پارچه ى مخمل مى آفريند كه بسيار باشكوه و ديدنى است. از اين هنرمند فرهيخته به پاس تلاشهاى فرهنگى بى شمارش در فروردين ماه امسال، طى مراسمى تجليل به عمل آمد.


کد مطلب: 8520

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8520/اجراى-نمايش-غريبه-شام-يزد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir