نیرویی ناگفتنی مرا راه می برد ...

گفتگو با آقای شاهین یوسف زمانی

1 بهمن 1385 ساعت 15:56

ز کودکی به دلیل این که مادرم اعتقاد ویژه‌ای به حضرت علی علیه‌السلام داشت در دور تا دور اتاق ما تمثال‌ها و عکس‌های ایشان و پیامبر و ... به چشم می‌خورد


شماره بیست ونهم و سیم ماهنامه خیمه – محرم 1428- بهمن 1385


گفتگو با آقای شاهین یوسف زمانی

* از چه زمانی شروع به آهنگ‌سازی در جهت عرض ارادت به بزرگان دین کردید و تاکنون چه آثاری ساخته‌اید؟

ـ از کودکی به دلیل این که مادرم اعتقاد ویژه‌ای به حضرت علی علیه‌السلام داشت در دور تا دور اتاق ما تمثال‌ها و عکس‌های ایشان و پیامبر و ... به چشم می‌خورد و از طرفی هم مادرم همواره گلایه داشت که همسر یکی از همسایگان به دلیل این که ما اهل تسنّن بودیم، جواب سلام مادرم را نمی‌داد تا این که مادرم بیمار شد و نیاز به عمل جراحی پیدا کرد، پس از عمل جراحی و بازگشت به منزل، روزی همسایه‌ی مزبور گریه‌کنان به منزل ما آمد و به شدت اظهار ندامت کرده و از مادرم حلالیّت می‌طلبید و اظهار نمود که دیشب خواب دیدم که به همین اتاق (پر از عکس حضرت علی علیه‌السلام) مرا راه نمی‌دهند و گویا حضرت مرا متوجه خطا و اشتباهم نموده و با اساس اعتقاد شما آشنا ساخته و ... به هر حال رفتار شرمسارانه و نادمانه‌ی آن خانم و توجه حضرت علی علیه‌السلام، به قدری بر من تأثیر گذاشت که قطعه‌ی «علی ای جان جهان ـ بگشا راز نهان» شکل گرفت و ساخته شد با شعری از آقای دکتر سرّامی و به خوانندگی‌های حمید غلامعلی در سال 1374 و 75 با تنظیم خودم به وسیله‌ی ارکستر بزرگ صدا و سیما ضبط گردید و بارها پخش شد.

* چند سال داشتید به هنگام ساخت قطعه و نیز در اجرای آن آیا به عنوان نوازنده مشارکت داشته‌اید؟

ـ آری در آن کار، خودم هم کُنترباس زدم و قطعه را هم در 20 سالگی ساختم.

* کار دیگری که ساخته‌اید در مورد حضرت علی اکبر علیه‌السلام است، آن چگونه شکل گرفت؟

ـ به پیشنهاد مرکز تولید موسیقی صدا و سیما، و به دلیل همان علایق و ارتباط حسی‌ام و به مناسبت روز جوان کاری از آقای حسین شریفی را تنظیم کردم برای ارکستر ملی که شعرش از استاد محمود شاهرخی بود و در استودیو 103 پارسال ضبط شد و با صدای آقای محمد عبدالحسینی بارها پخش گردید و به دلیل این که مربوط به روز جوان بود سفارش شده که زیاد بلند و طولانی نباشد و در ضمن به دلیل اجرای ارکستر ملی و مقوله جوانان و شادابی، ریتمیک بودن و تحرکش تأمین شده بود و با در نظر گرفتن تکنوازی نی (سلونی) سعی کردم محزون بودن و عمیق گشتن فضای کار نیز لحاظ شود.

* نقش شعر و کلمه در پیدایش ملودی و قطعه موسیقایی، برای شما تا چه میزان اهمیت دارد؟

ـ اغلب آثار خلاقانه به نوعی جوششی و بدون زمینه‌سازی و اراده مستقیم و خیلی واضح شکل می‌گیرد اما در کارهایی که باید بر روی شعر انجام داد، ابتدا شعر را چندین بار مرور می‌کنم تا ارتباط لازم برقرار شده و سپس در همراهی‌های پیانو با تأثیراتی که مقصود شاعر و مضمون شعر گذاشته و زمزمه آن‌چه از شعر در ذهنم مانده (چون پس از چند مرور، شعر را به کنار می‌نهم) در فضای خلق و ایجاد قرار می‌گیرد اما یک بار هم بدون این مقدمات و در مدت فقط 10 دقیقه، قطه‌ای ساخته شد در حالی که بدون اراده و قصد ساختن، پشت پیانو نشستم و گویا نیرویی ناگفتنی مرا راه می‌برد...


کد مطلب: 8637

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8637/نیرویی-ناگفتنی-مرا-راه-می-برد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir