تكيه بر تجربت پيران و اشتياق و همت جوانان

1 شهريور 1382 ساعت 4:00

هيأت جوادى در سال 1338به همت مرحوم زين العابدين محتاط تأسيس گرديد با همدلى و همراهى آقايان مرحوم حسن اسلامى، مرحوم ابراهيم مشتاقى و مرحوم على اصغر خسروى و حاج عزّت اللّه ملايرى و محمّد رجبيان قوام و دوام يافت محل تجمع اعضاى اين هيأت، مسجد مرحوم آيت اللّه سلطان (مسجد نو) بود.


شماره ششم ماهنامه خیمه - رجب المرجب1424 - شهریور1382


دليل نام گذارى

اين هيأت را بدين خاطر «جوادى» نام گذاردند كه اكثريت افراد آن را جوانان محله تشكيل مى دادند و به احترام جوانترين امام هُمام، نام «جوادى» را انتخاب نمودند. برنامه هاى هيأت، بر طبق رسم آن زمان، فقط سينه زنى و روضه خوانى بود و مدتها بدين نحو ادامه يافت. تا زمانى كه به همت تعدادى از پيشكسوتان و پيرغلامان، قرار شد هيأت در ماه مبارك رمضان، كلاسهاى قرآن و احكام را در مسجد باب الحوائج(ع) (مَنَق آباد) برپا كند كه خوشبختانه به بركت آن ايام مبارك، آن كلاسها تا امروز داير مى باشد. دايره ى فعاليت هاى هيأت، بعدها گسترش بيشترى يافت و سوگوارى و عزادارى در ماههاى محرم و صفر و ايام فاطميه، برنامه ى قرائت زيارت عاشورا و دعاى ندبه نيز جزو برنامه هاى هميشگى هيأت گرديد.

امروزه برنامه هاى اين هيأت با حضور جوانان پرشور و ولايتى محوريت يافته و استوار گرديده است و در كنار آنها، پيرغلامان برجسته ى هيأت با شركت خود در تمامى جلسات، ضمن اين كه باعث تشويق جوانان مى شوند، تجربيات ساليان دراز نوكرى اهل بيت را به جوانان، همواره انتقال مى دهند.



جاذبه هاى هيأت

اين هيأت به خاطر حضور مداحان جوان در آن و استفاده از سبك هاى جديد و جوان پسند، جاذبه ى فراوانى يافته است؛ در كنار آن، تشويق هاى بسيارى كه در طول سال، در قالب اهداى جوايز - كه به جوانان اهدا مى گردد - باعث جذب بسيارى از جوانان شده است. از ديگر عوامل مهم توجه جوانان به اين هيأت ها، شركت دادن آنان در تصميم گيرى هاى هيأت امنا مى باشد.



برنامه هاى هيأت

امروزه در كليه ى مناسبت هاى مذهبى، قبل از شروع برنامه به مدت پانزده دقيقه با استفاده از كتب معتبر، سيره ى معصومين و مسائل شرعى جهت راهنمايى جوانان و تعميق شناخت و آگاهى آنان بيان مى گردد و سپس برنامه عزادارى كه باب طبع جوانان و نيز مورد حمايت بزرگان و پيشكسوتان است، برپا مى شود. در كنار عزادارى به سبك هاى امروزى، عزادارى سنّتى هم جايگاه خاصى در بين جوانان هيأت دارد از جمله در برنامه هاى امسال به ياد خاطرات گذشته، دسته ى عزادارى با بيرون بردن علم و كتل و شتر و نقاره زنى توأم بوده است.

جدا از برنامه ى عزادارى، از فعاليت هاى مهم اين هيأت كه در اراك، مثال زدنى است تهيه ى جهيزيه براى نوعروسان بى بضاعت، كمك به ايتام و محرومين و اطعام آنان در ايام ميلاد امام جواد و شهادت ايشان مى باشد.

يكى از دلايل مهم در موفقيت و تداوم اين هيأت تا امروز، تلاشهاى خستگى ناپذير هيأت امناى محترم اين هيأت از گذشته تا بحال است. ان شاءاللّه كه خداوند بر توفيقات آنان بيفزايد. هم چنين بزرگانى كه امروز در جمع اعضاى اين هيأت نيستند و روزگارى به عنوان پيرغلام و بزرگ هيأت مشغول خدمت بوده اند. در طول اين مدت 44سال، كه اين هيأت قدمت دارد، منشأ خيرات و بركات فراوانى بوده اند و امروز اعضاى هيأت را با خاطرات شيرين خود تنها گذاشته اند. اميد است كه بر سر سفره ى لطف امام حسين مهمان باشند.


کد مطلب: 8644

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8644/تكيه-تجربت-پيران-اشتياق-همت-جوانان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir