خیمه‌ی دانشجو

1 شهريور 1382 ساعت 5:30

مطبوعات و نشريات به عنوان زبان مكتوب، امروزه در دانشگاهها از جايگاه بسيار رفيعى برخوردار مى باشند و تأثيرات بسى شگرف، نه تنها در دانشگاهها، بلكه در كليه ى تحولات سياسى و اجتماعى جامعه از خود به جاى مى گذارند.


شماره ششم ماهنامه خیمه - رجب المرجب1424 - شهریور1382

ضرورت طرح «خيمه دانشجو»

مطبوعات و نشريات به عنوان زبان مكتوب، امروزه در دانشگاهها از جايگاه بسيار رفيعى برخوردار مى باشند و تأثيرات بسى شگرف، نه تنها در دانشگاهها، بلكه در كليه ى تحولات سياسى و اجتماعى جامعه از خود به جاى مى گذارند. اينگونه رسانه هاى مكتوب، بعنوان يك وسيله ى ارتباط جمعى قدرتمند اجتماعى، كه مبشّر شكوفايى انديشه و استعدادهاى دانشجويان مى باشند، به مثابه يك ابزار قدرتمند تبليغاتى، علمى و سياسى نقش بارزى را در جوامع دانشگاهى دارند، كه از اين ابزار كارآمد، نهادها و سازمانهاى علمى و فرهنگى، هر كدام به فراخور خويش بهره مى برند.

امروزه هيأت هاى مذهبى دانشجويى، جايگاه والايى در عرصه ى دانشگاههاى كشور به دست آورده اند و بتدريج وارد عرصه جديدى از حيات فرهنگى سياسى و تأثيرپذيرى در جامعه شده اند. از سوى ديگر تمام نهادها، تشكّل ها و انجمن ها براى توسعه ى فكر و باورهاى خويش، داراى نشريه هستند وليكن تاكنون در اين زمينه براى هيأت هاى مذهبى دانشجويى، به طور مستقل كه در راستاى باورهاى دينى و تعميق انديشه دينى فعاليت دارند. اقدامى مؤثر صورت نگرفته است؛ بنابراين جهت ارتباط و اطلاع رسانى و نيز آموزش و هدايت صحيح هيأت هاى مذهبى در دانشگاه، بخشى از نشريه ى خيمه به هيأت هاى مذهبى دانشجويان، اختصاص يافته است.



اهداف و برنامه هاى خيمه دانشجو

به منظور تعظيم شعائر الهى، زنده نگهداشتن نام و سيره ى عملى و علمى ائمه - عليهم السلام -، تعليم و تربيت دينى، تقويت وحدت و همدلى ميان دانشجويان، گسترش فرهنگ دعا و توسل و انبعات شور و احساسات دينى و بيمه كردن اقشار دانشگاهى از تهاجم فكرى و فرهنگى، زمينه سازى جذب و حفظ اقشار مختلف دانشگاهى در عرصه ى فرهنگ، دبيرخانه ى هيأت هاى مذهبى مركز فرهنگى نهاد نمايندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، در راستاى برنامه هاى فرهنگى و سياستهاى اجرايى خود، در نظر دارد تا در امر اطلاع رسانى، آموزش و حمايت هاى فكرى و تعميق باورهاى دينى، كوشش جدّى نمايد كه يكى از سياستهاى اجرايى و فرهنگى در تحقق اهداف ذكر شده در مراكز علمى و فرهنگى با تنظيم موضوع ها و سرفصلهاى متناسب دانشگاه و دانشجو در راستاى توسعه ى مخاطب و مورد نياز هيأت هاى مذهبى همكارى با ماهنامه ى خيمه است كه بر اين اساس، و چند صفحه اى تحت عنوان «خيمه ى دانشجو» ويژه ى هيأت هاى مذهبى دانشجويان، همراه با سرفصلها و موضوعهاى زير اختصاص يافته است.

- مباحث آموزشى و پژوهشى: از قبيل روش هاى توسعه ى مخاطب، شيوه هاى مدّاحى در دانشگاه ها، انعكاس مقالات دانشجويان، انعكاس نشست هاى منطقه اى هيأت هاى مذهبى و مباحث مطرح شده ى آن...

- اخبار و گزارش فعاليت هاى هيأت هاى مذهبى دانشجويان.

- ارزيابى و مشاوره ى هيأت هاى مذهبى.

از قبيل بررسى حركت هاى مذهبى هيأت ها؛ بررسى نقاط مثبت و منفى (از نظر كيفيّت، محتوا، شكل سنّتى) و ارائه ى راهكارهاى كاربردى مناسب.

- گلچين مقاتل.

آشنايى با متون اصلى و معتبر و تاريخ ائمه - عليهم السلام - بويژه سيدالشهدا(ع) در باب نثر و شعر.

- مصاحبه و گزارش:

مصاحبه با استادان و دست اندركاران هيأت و پيش كسوتان كه ضمن پرداختن به مسائل و مشكلات هيأت ها، از تجربيات موفق متولّيان و اعضاى فعال استفاده و در نشريه، منعكس خواهد شد.

- ستون آزاد:

از قبيل انتقادات رسيده از سوى دانشجويان و يافتن پاسخى مناسب براى حل آن مشكل؛ همچنين ارايه ى مشاوره هاى فرهنگى، اجتماعى و صنفى پيرامون هيأت هاى مذهبى.

- نمايه هاى هيأت مذهبى:

شامل:

الف. نمايه ى معرفى هيأت ها مذهبى موفق دانشجويى.

ب. نمايه ى موضوعى؛ شامل مطالبى كه هيأت ها مطرح مى كنند.

لازم به ذكر است كه در اين راستا كليه ى مطالب خيمه ى دانشجو از طريق دبيرخانه ى هيأت هاى مذهبى ارسال مى شود؛ لذا مطالب پيشنهادى جهت چاپ در اين بخش را به دبيرخانه ارسال نماييد.

بى شك به فعليت رسيدن قواى درونى جوانان در اين هيأتها در مسيرى صحيح، باعث شكل گيرى شخص فردى و اجتماعى جوانان اين مرز و بوم شده، فضاى مناسبى جهت پرورش، تربيت و اطلاع رسانى توده ى مردم، بويژه جوانان و گسترش و تعميق روحيه ى مذهبى و دينى در آنها فراهم خواهد شد.

مركز فرهنگى نهاد نمايندگى ولى فقيه در امور دانشگاه ها


کد مطلب: 8651

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8651/خیمه-ی-دانشجو

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir