هيأت‏هاى مجازى يا www.heiat

1 مهر 1382 ساعت 12:43

گفت و گو با حجت ‏الاسلام احمد نجمى، يك منبرى اينترنت


شماره هفتم ماهنامه خیمه - شعبان المعظم 1424 - مهر1382


گفت و گو با حجت ‏الاسلام احمد نجمى، يك منبرى اينترنت

«غصه مى خوردم كفش ندارم، كسى را ديدم پا نداشت»، «بيت الزهرا»، «خيبر شكنان»، «هيأت طفلان مسلم»، «انوار حقيقت» و... صدها صفحه ى اينترنتى ديگر، هيأت هاى مجازى را به راه انداخته اند كه حكايت از ذوق و علاقه ى بانيان آنها دارد. «وبلگ» يك صفحه ى اينترنتى مى باشد كه كاربران براحتى مى توانند آن را ايجاد كنند؛ با ذوق خويش تزيين كرده و هر آنچه را كه مى خواهند بنويسند. يك سال و اندى كه «وبلگ» در ايران به وجود آمده و در اين مدت استقبال بسيار خوبى از آن شده است. از جمله خصوصيت وبلگها امكان نظردهى از طرف همه ى بازديدكنندگان است، كه باعث گرم شدن محفل بلاگر (وبلگ نويس)ها شده است.

در بين دهها موضوع موجود، وبلگهاى مذهبى هم براى خود جايگاهى دارند. تعدادى از آنها به نام هيأت هاى مختلف است و به عنوان روابط عمومى هيأت ها عملكرد بسيار خوبى هم داشته اند.

براى بررسى جايگاه كاركرد وبلگهاى مذهبى به دنبال چند نفر از بلاگرهاى مذهبى بوديم كه متوجه شديم «منبرنت»، يكى از وبلگهاى فعال، متعلق است به همكار مجله ى «خيمه» حجت الاسلام احمد نجمى؛ با ايشان در اين زمينه به گفتگو نشستيم.



خيمه: چه شد كه وبلگ نويسى را شروع كرديد؟

نجمى: از طريق يكى از دوستان با وبلگ آشناشدم. در ابتدا برايم خيلى عجيب بود كه يك فرد غير حرفه اى به شكل رايگان بتواند در اينترنت، فضايى داشته باشد و بنويسد. در مورد عنوان وبلگ هم به ذهنم خطور كرد كه براى روحانيون كه خطابه و وعظ از منبر استفاده مى كنند، وبلگ هم مى تواند به نوعى يك «منبر» برايم باشد. به همين خاطر اسمش را هم گذاشتم «منبر نت».



خيمه: در ابتدا كارتان به چه شكل بود؟

نجمى: اولين مطلبم اين بود كه: من يك طلبه و روحانى هستم و مى خواهم از اين طريق، نظراتم را بيان كنم؛ در ابتدا سيل پيامهاى عجيب بود كه جارى شد. مثلا: «ورود يك آخوند را به سايت اينترنت به همه تسليت مى گوييم!» و نيز يك سرى توهين ها. جالب اين كه يكى از اين توهين ها نشانى هم داشت! و وقتى به وبلگ وى مراجعه كردم، ديدم از فيلتر گذارى اينترنت، شديدا انتقاد كرده و معتقد بود كه اينترنت، محيطى است كه همه بايد به شكل آزادانه، عقايدشان را بيان كنند!!! من در برابر اين حملات - كه زياد هم بود - مقاومت كردم. بعد از گذشت يك ماه، اين نوع پيام ها كمتر شد. (اين موضوع كه وبلگ نويسى يك روحانى، اينقدر بعيد به نظر مى رسد، خود جاى بررسى دارد) در نظر داشتم به شكلى ساده از عالم طلبگى بنويسم. امّا انتظارات، بسيار زياد بود. سؤال از مسائل شرعى و اخلاقى گرفته تا عملكرد نظام و روحانيت. اگر چه تأكيد داشتم كه نمى خواهم به مسائل سياسى بپردازم امّا ديدم بايد به سؤال كننده ها هم حق داد كه از يك روحانى، اين سؤالات را داشته باشند.



خيمه: آيا دوستانى هم پيدا كرديد؟

بله؛ يك سرى از بچه هاى مذهبى، خودشان به من «لينك» دادند و اكنون هم مرتّب سر مى زنند. افرادى هم بودند كه مذهبى نبودند و در اول هم، بسيار سرد برخورد مى كردند؛ امّا به مرور، وقتى ساده نويسى و غير كليشه اى بودن مطالبم را ديدند، تبديل به يك دوست خوب شدند.



خيمه: اكنون بعد از گذشت چند ماه و كسب تجربه، «منبر نت» در چه سطحى است؟

بعد از آشنايى با يك سرى بلاگرها، قالب جديدى براى «منبر نت» طراحى كرده ام و پيرامون موضوع مورد علاقه ام مى نويسم. از آنجايى كه معتقدم «منبر» از مؤثرترين رسانه هاى جهان مى باشد و ساير رسانه ها با هزينه هاى ميلياردى خود به هيچ وجه به پاى اين رسانه ى بسيار ساده نمى رسد، سعى دارم با نقد و بررسى ساير رسانه ها به ترقى جايگاه «منبر» كمك كنم.



خيمه: بعد از آشنايى با شما و وبلگتان بپردازم به موضوع اصلى گفتگويمان. به نظر شما وبلگهاى مذهبى تا چه اندازه در عملكردشان موفق هستند؟

اكنون در ايران وبلگها در موضوعات مختلف مى باشند. از پزشكى و ادبى و طنز و سياسى گرفته تا خاطرات روزانه و زندگى و... وبلگهاى مذهبى از نظر تعداد چيزى حدود 0/5 درصد كل وبلگها را دارند. البته بسيارى وبلگها به مناسبت هاى مختلف، مثل محرم و ايام فاطميه، مذهبى مى نويسند؛ امّا صحبت ما در مورد آن دسته است كه موضوعشان اختصاصاً مذهبى است. اين تعداد 0/5 به لحاظ كيفيت، در درجه اول هم نباشند، در درجه ى دوم هستند. به چند دليل:

1- اشتراك نظر و هدفى كه بين آنهاست. بدون استثناء بلاگرهاى مذهبى بيشترين وجه اشتراك را در بين ساير بلاگرها دارند. همين مسأله باعث مى شود كه يك زنجيره ى عاطفى و عقيدتى بين آنها به وجود آيد. اين زنجيره در ساير وبلاگها ديده نمى شود - حتّى در وبلاگهاى سياسى -.

2- انگيزه ى نوشتن در وبلاگهاى مذهبى با ساير وبلاگها قابل مقايسه نيست. اينها بر اساس يك انگيزه ى دينى و عِرق مذهبى، اقدام به ايجاد وبلگ كرده اند و اين انگيزه، هميشه در بچه هاى هيأتى در اوج خود است؛ امّا ساير وبلاگها به خاطر تنوع و به عنوان يك فعاليت جانبى مى نويسند كه داراى اوج و فرود زيادى است.

3- چند وبلگ وجود دارد كه توسل به اهل بيت و مبانى شيعه را زير سؤال مى برند. اين چند وبلگ، باعث تشديد فعاليت بچه هاى مذهبى شده است.

4- نكته ى مهمى كه اختصاص به وبلاگهاى مذهبى دارد اين است كه، پا از وبلاگ نويسى فراتر گذاشته اند و به يك جمع حقيقى تبديل شده اند. بهمن ماه سال گذشته، در يك اقدام بسيار خوب 150نفر از بلاگرها به اردوى مشهد مقدّس رفتند. چند بار هم به زيارت مسجد مقدّس جمكران و حرم حضرت معصومه(س) آمده اند. در جلوى اتوبوس هم به جاى نام و آدرس هيأت نوشته بودند: www.persianblog.comاين نوع تجمع و اتحاد در ساير وبلاگها وجود ندارد.



خيمه: هر اقدام مثبتى، ممكن است داراى آفتهايى باشد چه آفتهايى، وبلاگهاى مذهبى را تهديد مى كند؟

نجمى: اگر چه مشخصه ى اصلى وبلگ، ساده نويسى و نداشتن قالبهاى رسمى است؛ ولى بايد به محتوا و بنيه ى علمى مطالب، دقت بيشترى كرد. وبلگى كه به عنوان دفاع از حريم ولايت و تشيع ايجاد شده، نبايد اسير تعارفات روزمرگى و بى محتوايى شود. يك محبّ واقعى اهل بيت، ادب را در نوشتارش، حتّى در مواجهه با مخالفان، رعايت مى كند. يك بچه هيأتى زمانى كه وبلگى به عشق امام حسين(ع) ايجاد كرد، بايد بداند اين خانه ديگر تنها متعلق به او نيست؛ خانه ى اهل بيت است. نفس خود را و نوشتارش را بايد واقعا حسينى كند.


کد مطلب: 8728

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8728/هيأت-هاى-مجازى-www-heiat

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir