فرهنگ مهدویت از دیدگاه ولایت

1 مهر 1382 ساعت 12:41

عدالتی که ما در انتظار آن هستیم – عدالت حضرت مهدی(عج) که مربوط به سطح جهان است – با موعظه و نصیحت به دست نمی آید.


شماره هفتم ماهنامه خیمه - شعبان المعظم 1424 - مهر1382

* نیمه شعبان

چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتی که برپا کننده عدالتی است که بعثت انبیا برای آن بود و چه مبارک است زادروز ابرمردی که جهان را از شر ستمگران و دغل بازان تطهیر می نماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فرا گرفته، پر از عدل و داد می نماید و ستمگران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض می نماید و چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغل بازی‌ها و فتنه انگیزی‌ها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت و ... حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخ های ستم و کنگره های بیداد فرو ریزد.

* بزرگترین عید بشر

عید تولد حضرت مهدی(عج) بزرگترین عید برای تمام بشر است. آنچه برای ما به عنوان دوستداران و معتقدان به امامت و ولایت حضرت مهدی (عج) مهم است، این است که علاوه بر اظهار ارادت و شادی از این خاطره تاریخی یا از این اعتقاد شیعی درس بگیریم...

* شما برادران و خواهران توجه دارید که برجسته ترین شعار مهدویت عبارت است از هدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش اولین جمله ای که ذکر می کنیم این است: « این معد لقطع دابر الظلمه، این المنتظر لاقامه الامت و العوج، این المرتجی لازاله الجور و العدوان»؛ یعنی دل بشریت می تپد تا آن نجات‌بخش بیاید و ستم را ریشه‌کن کند؛ بنای ظلم را که در تاریخ بشر از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدت وجود دارد، ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند؛ این اولین درخواست منتظران مهدی موعود از ظهور آن بزرگوار است... بنابراین انتظار مهدی موعود در درجه اول، انتظار استقرار عدالت است. درد بزرگ بشریت امروز همین مسأله فقدان عدالت است.

* آن چیزی که انسانها را وادار به کار و حرکت می کند، نور و نیروی امید است. اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید می کند. برای ما که معتقد به آینده حتمی ظهور مهدی موعود(عج) هستیم، این یأسی که گریبانگیر بسیاری از نخبگان دنیاست، بی معناست... جوانان و روشنفکران و عموم ملت ما با اعتقاد به ظهور مهدی – علیه الصلاه و السلام – این اعتقاد راسخ را در دل خود پرورش می دهند که نظم ظالمانه جهانی، قابل زوال است و ابدی نیست؛ می شود با آن مبارزه و در مقابل آن ایستادگی کرد.

* درس دیگری که اعتقاد به مهدویت و جشنهای نیمه شعبان باید به ما تعلیم بدهد، این است: عدالتی که ما در انتظار آن هستیم – عدالت حضرت مهدی(عج) که مربوط به سطح جهان است – با موعظه و نصیحت به دست نمی آید... استقرار عدالت چه درسطح جهانی – آن طور که آن وارث انبیا انجام خواهد داد – و چه در همه بخشهای دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسانهای صالح و عدالت طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند. با کسانی که سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمی شود با زبان نصیحت حرف زد؛ با آنها باید با زبان اقتدار صحبت کرد.

* بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان(عج) این است که ار لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه در افکندن با زورگویان، خود را آماده کنند.

* کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه های صلاح را آماده کند و کاری کند که بتواند برای تحقق صلاح بایستد.

* برادران و خواهران عزیز! نیاز عمده امروز کشور ما عدالت است. امروز ما به عدالت احتیاج داریم. مردم از تبعیض رنج می برند. مسئولان کشور – که بحمدالله مسئولان ارشد کشور مؤمن و پاکیزه اند – اگر می خواهند آنچه را که نیاز حقیقی مردم است اعمال کنند، باید به عدالت بیندیشند. اگر فکر و انگیزه عدالت در دلها زنده باشد، آنگاه فرصت، کار و توفیق برای باز کردن گره‌ها یکی یکی به وجود خواهد آمد.

* پروردگارا! ملت ما را سرافراز کن؛ جوانان ما را حفظ کن؛ دلهای همه ملت ما را به نور معرفت خود نورانی کن. روردگارا! قدرت این ملت را روز به روز بیشتر کن؛ قلب مقدس ولی عصر را از ما راضی کن؛ همه ما را شایسته سربازی آن بزرگوار قرار بده و روح مطهر امام خمینی و شهدای بزرگوار را با اولیائت محشور بفرما.


کد مطلب: 8767

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8767/فرهنگ-مهدویت-دیدگاه-ولایت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir