سفر قریب الوقوع متکی به عربستان؛ تلاش برای رفع مشکلات زائران ایرانی

12 آبان 1388 ساعت 15:09

جهان-دشتگلی: وزارت امور خارجه از سفر قریب‌الوقوع متکی به عربستان طی هفته جاری خبر داد.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، منوچهر متکی در هفته جاری به کشور عربستان سفر می‌کند. گفته می‌شود مهمترین محور بحث‌های وی با مقامات سعودی برطرف کردن مشکلات زایران ایرانی خواهد بود.

القدس العربي، سفر وزير امور خارجه كشورمان به رياض را که چهارشنبه انجام می‌شود در راستای  حفظ آرامش (در ايام حج) تلقی کرده است.

 مشکلات ورود و خروج زائران ایرانی به کشور عربستان، نحوه زیارت قبور ائمه بقیع و رفتار ناشایست وهابیون با زائران ایرانی از جمله مسائل و مشکلات زائران ایرانی است.

خاطر نشان می‌شود اين روزنامه در ادامه به ميانجيگري سوريه و شخص بشار اسد، رئيس جمهور اين كشور ميان ايران و عربستان اشاره كرده و افزوده است: رياض به سوريه قول داده تا اهانتي به حجاج ايراني صورت نگيرد.

هفته گذشته نیز بدنبال افزايش محدوديت در عربستان براي زائران ايراني محمود احمدی‌نژاد گفته بود: «اگر براي زائران ايراني محدوديت ايجاد شود و عزت و منزلت ايرانيان بويژه در عمره رعايت نشود جمهوري اسلامي تصميمات مقتضي را اتخاذ خواهد كرد.»

با این همه شاهزاده «نايف بن عبدالعزيز» وزير كشور عربستان نيز تاكيد كرده است: عربستان براي برخورد با هرگونه تنش طايفه‌اي در طول مراسم حج آماده است.

این در حالی است که مسئولان سازمان حج و زیارت بارها اعلام کرده‌اند که در حوزه همکاری‌های اجرایی روابط نسبتا خوبی با دولت عربستان وجود دارد اما نحوه زیارت ائمه و رفتارهای ناشایست با زائران ایرانی در حوزه مسایل اجرایی تعریف نشده و تصمیم‌گیری در این زمینه‌ها در کشور عربستان در حوزه دین و اداره حرمین شریفین تعریف شده است.

گفته می‌شود، ممانعت از ورود زنان به قبرستان بقیع نیز موضوعی است که نارضایتی بانوان ایرانی و سایر کشورها را در پی داشته است.


کد مطلب: 10004

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10004/سفر-قریب-الوقوع-متکی-عربستان-تلاش-رفع-مشکلات-زائران-ایرانی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir