تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۰۰۲۷

طرح‌های مسلمانان برای بهبود محیط زیست

طرح‌های مسلمانان برای بهبود محیط زیست

نمایندگان ادیان بزرگ جهان این هفته در بریتانیا دیدار کردند تا قدرت دین را در مبارزه علیه تغییرات جوی مورد تأکید قرار دهند. در این میان مسلمانان طرح‌هایی را آشکار کردند که براساس آن قرار است مدینه، به یک واحه سبز تبدیل شود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: در این نشست از ادیان خواسته می‌شود که پیروان خود را بسیج کنند تا بتوانند علیه تغییرات جوی کاری انجام دهند. ما انتظار داریم که پیام‌های قدرتمندی از سوی ادیان برای دولت‌ها ارسال شود.

نماینده 9 دین بزرگ اسلام، مسیحیت، یهودیت، هندوئیسم، بودیسم و سیکیسم در این همایش که در قلعه ویندسور نزدیکی لندن در بریتانیا برگزار شد شرکت کردند تا آگاهی جوامع دینی را نسبت به تغییرات جوی ارتقا بخشند.

این همایش با موضوع «تعهد دینی برای سیاره زنده» و با حمایت سازمن ملل و ائتلاف ادیان و گفتگو برگزار شده است.

دانشمندان سازمان ملل هشدار داده‌اند که آلودگی سوخت فسیلی می‌تواند دمای قرن حاضر را افزایش دهد، سیلهای وخیم ، قطحی و طوفان ایجاد کرده، یخ آبهای قطب را آب کند و به سیستم جوی هزار سال آینده صدمه وارد کند.

علی جمعه مفتی مصر در این همایش اظهار داشت: اسلام به پیروان خود می‌آموزد که از محیط زیست حمایت کنند. حمایت از محیط زیست و برای ما یک وظیفه دینی محسوب می‌شود.

وی افزود: آلودگی و افزایش دمای زمین نسبت به جنگ تهدید بزرگ‌تری محسوب می‌شود و مبارزه برای حفظ محیط زیست باید از مثبت‌ترین راه گردهم آوردن انسان‌ها صورت گیرد.

جمعه همچنین از طرح‌هایی خبر داد که قرار است براساس آن شهر مقدس مدینه در عربستان به یک واحه سبز تبدیل شوند.

وی اظهار داشت قرار است سیستم حمل و نقل عمومی این شهر به نوعی ارتقا یابد تا انتشار کربن را تحت کنترل خود داشته باشد.

این طرح‌ها دربرگیرنده استفاده از انرژیهای قابل احیا در مدارس، تحت کنترل در آوردن استفاده از بطری‌های پلاستیکی توسط زائران به واسطه فراهم کردن شیر آب آشامیدنی و ترویج عادات سبز در اماکن مقدس اجرایی می‌شود.

براساس اظهارات مفتی مصر موضوعات زیست محیطی باید در برنامه درسی و آموزشی یک مؤلفه مهم قلمداد شود.

ابتکار عمل سبز کردن خاورمیانه بخشی از طرحهای تغییرات جوی است که رهبران مسلمان در ماه ژوئیه در استانبول تقبل کرده‌اند.

یکی از این اقدامات ایجاد برچسب «زیست محیطی اسلامی» برای کالاها و خدمات از چاپ قرآن تا حج است.

این همایش که با حضور رهبران دینی و شخصیتهای غیر دینی برگزار شده از روز دوشنبه 10 آبان ماه آغاز و امروز چهارشنبه 13 آبان ماه خاتمه می‌یابد.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما