علمای شیعه

درباره آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی

17 آبان 1388 ساعت 15:45

فرهنگ - خیمه:آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال ۱۳۰۶ در روستای نوایگان داراب متولد شد. در سال ۱۳۲۰ جهت ادامه درس حوزوی به شیراز رفت و در حوزه علمیه شیراز مدرسه خان درس سطح را نزد آیت الله سید نورالدین حسینی هاشمی در شیراز تمام كرد.


در سال ۱۳۳۰ یعنی بعد از ده سال جهت آموختن درس خارج عازم قم شد و در قم از محضر درس امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی در درس فلسفه كسب فیض نمودند و از شاگردان خصوصی امام خمینی بودند كه با حضرات اعظام آیت‌الله مصباح و آیت‌الله حسن زاده آملی هم درس بودند و حتی علاوه بر درس حوزه پنجشنبه شب‌ها در منزل، هم‌درسان خود را به طور خصوصی از محضر درس علامه طباطبایی آگاه می كردند‌.

شیخ یحیی انصاری از سال ۱۳۴۰ رسما تدریس فقه و اصول و منظومه ملا‌هادی سبزواری را در حوزه شروع كردند و بیش از بیست سال تدریس كتاب منظومه ملا‌هادی سبزواری را ادامه داد و بعد از آن به تدریس كتاب اسفار اربعه ملاصدارا پرداخت كه هم‌اكنون نیز ادامه دارد و در مسجد سلماسی قم یعنی همان مسجدی كه امام خمینی تدریس می‌كردند به تدریس مشغول هستند.

از تالیفات تخصصی ایشان می‌توان به مجموعه چهار جلدی شرح منظومه و حكمت اشاره کرد، كه دو جلد آن از روی نوارهای درس ایشان چاپ شده است. شیخ یحیی انصاری از شاگردان برجسته و مریدان امام راحل بودند. در زمان طاغوت به مدت سه سال در كوهدشت لرستان و نائین اصفهان تبعید شدند و به علت شدت مبارزاتشان دو الی سه بار همراه با آقای هاشمی رفسنجانی در زندان ساواك بازداشت شدند. ایشان یكی از دوازده نفری است كه مرجعیت امام خمینی را در سال ۴۲ تایید كردند (یعنی بعد از فوت آیت‌الله بروجردی).

در حال حاضر این استاد بزرگ و گران قدر شیخ یحیی انصاری در قم را بعضی به نام شیخ الا‌شراق می‌شناسند.


کد مطلب: 10030

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10030/درباره-آیت-الله-یحیی-انصاری-شیرازی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir