شماره ۵۸-۵۹ نشریه خیمه منتشر شد

16 آبان 1388 ساعت 15:50

فرهنگ – خیمه: شماره ۵۸-۵۹ ماهنامه فرهنگی اجتماعی خیمه با پرونده‌ای ویژهٔ «تشبیه شخصیت‌های تاریخی به رجال سیاسی» در بازار مطبوعات قرار گرفت.


ماهنامه خیمه در شش بخش هیئت، تاریخ و اندیشه، ادبیات آیینی و هنرهای نمایشی، جامعه،‌مردم‌شناسی و رسانه ، تولید محتوا می‌کند.

در سرمقاله این نشریه به قلم مدیر مسئول با عنوان «فرهنگ مظلوم، مظلومیت‌های فرهنگی»، با اشاره به دو جبههٔ فرهنگی انقلاب اسلامی و جبههٔ معارض با انقلاب در حوزه فرهنگ ، بر ضرورت سامان‌بخشی به محورهای فرهنگی موجود در حوزه حکومت یا دستگاه‌های دولتی فرهنگی، نهادهای غیردولتی و موسسات، NGO‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و اشخاص و عناصر فعال تاکید شده است.

در بخش هیئت این نشریه، با معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی درباره هویت هیئت‌های مذهبی و نقش و کارکرد آنها در عصر حاضر گفت‌وگو شده است.

در بخش هنر و ادبیات آیینی،‌مطلبی با عنوان «مشق هفتاد و دو ملت» از احد ده‌بزرگی آورده شده و درگفت‌وگویی با انسیه خزعلی، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا درباره کتاب وی با نام «امام حسین(ع) در شعر معاصر عربی» صحبت شده است.

مصاحبه با محمد خزاعی،‌دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی که در آبان ماه جاری برگزار شد، گفت‌وگو با کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر با محوریت تئاتر دینی و نیز مطلبی از ایوب آقاخانی ازجمله بخش‌های هنر در ماهنامه خیمه است ضمن آنکه در گزارشی، به نشانه‌های کربلا در موزه‌های آستان قدس رضوی پرداخته شده است.

در بخش جامعه که با محوریت بررسی کارنامه سازمان‌های شهرداری تهران در خصوص فعالیت‌های دینی و مذهبی پرداخته شده است، با عبدالمقیم ناصحی، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، مصطفی خورسندی، دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرداری تهران، احمد مسجدجامعی، رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و عضو کنونی این شورا گفت‌وگو و مطلبی از مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست‌شهری شورای شهر تهران آورده شده است.

بخش مردم‌شناسی در ماهنامه خیمه با مطلبی درباره نسبت مردم‌شناسی هنر و مناسک آیینی آغاز می‌شود و سپس مراسم نخل‌گردانی در ایران از نگاه پیتر چلکووسکی معرفی شده است.

نگاهی به زندگی و آثار دکتر فرانک ج.کروم از مردم‌شناسان متخصص مناسک آیینی شیعه از دیگر مطالب موجود در این بخش است.

این نشریه در بخش رسانه، در ادامه بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان شیعه و سنی، به بررسی درباره شبکه «نور تی وی» پرداخته است ضمن آنکه دومین همایش «دین و رسانه» را نیز گزارش کرده است.

ماهنامه خیمه به مدیر مسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری در شمارگان سی هزار نسخه منتشر می‌شود.


کد مطلب: 10081

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10081/شماره-۵۸-۵۹-نشریه-خیمه-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir