کتاب‌های دینی نیازمند تجدیدنظر هستند

خبرگزاری مهر , 19 آبان 1388 ساعت 13:17

فرهنگ - خیمه:‌ رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب با تأکید بر ضرورت به روز بودن آموزش‌های دینی و به کارگیری آنها در مدارس، یادآور شد: کتاب‌های دینی مدارس نیازمند تجدیدنظر هستند.


دکتر محمد علی آذرشب، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: دین از نظر محتوا با فطرت، عقل و عاطفه انسان سازگاری دارد و آموزش دینی نیز باید با تکیه بر این سه مؤلفه باشد چراکه در غیر این صورت این آموزش مؤثر نخواهد بود.

او گفت: در بحث روش‌ها باید سه عنصر را مورد توجه قرار داد که قرآن نیز آن را در قالب حکمت، موعظه حسنه و زیبایی مورد اشاره قرار داده است.

آذرشب حکمت را توجه به شرایط مخاطب و بحث زمان و مکان دانست و تاکید کرد: باید پیامی به مخاطب ارائه کنیم که در نظر مخاطب حکیمانه باشد و خارج از محدوده زمانی و مکانی مخاطب نباشد.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب با اشاره به اینکه در موعظه حسنه، وقتی با دیگران وارد سخن می‌شوید باید از زیباترین روش‌ها استفاده شود، ‌گفت: عنصر سوم به گفتگوی دو جانبه ارتباط دارد که براساس توصیه قرآن باید برای انتقال آموزه‌های دینی باید به بهترین وجه با مخاطب وارد گفتگو شویم.

او با اشاره به اهمیت شرایط محیطی برای مؤثر واقع شدن آموزه‌های دینی گفت: این شرایط به حفظ تقدس ارزش‌ها اطلاق می‌شود. ارزش‌های دینی زمانی مورد احترام است که جنبه تقدس پیدا کند، چنین ارزش‌هایی در دل و جان افراد قرار می‌گیرد. دانش‌آموزی که این آموزش‌ها را دریافت می‌کند اگر در شرایط محیطی خود با افراطی روبه‌رو شود که به چنین ارزش‌هایی توجه ندارد با بحران ارزش‌ها مواجه می‌شود، چرا که ارزش‌ها تقدس خود را از دست داده است و آموزه‌های دینی مورد شک و شبهه قرار می‌گیرد.

آذرشب درباره مهمترین ضعف آموزش و پرورش در ارائه آموزه‌های دینی گفت: این مسئله حائز اهمیت است که متصدیان آموزش دینی در مدارس، شخصیت انسانی و ارزشی خود را به دانش‌آموز ارائه کنند. اغلب مسائلی که از آموزه‌های دینی منتقل می‌شوند به معلم ارتباط دارند. برخی دانش‌آموزان احساس می‌کنند معلم با جان و دل و از روی ایمان و اعتقاد با آنها صحبت می‌کنند و این معلم به قدری به عقل، جان و عاطفه دانش‌آموزان نزدیک می‌شود که این آموزه‌ها در دل و جان آنها می‌نشیند اما برعکس آن هم صادق است.

او همچنین ضرورت به‌روزشدن برنامه‌های آموزش دینی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در کتاب‌های مدارس باید تجدید‌نظر شود، علاوه بر اینکه علومی چون ریاضی و فیزیک باید همگام با تحولات علمی روز و آخرین نظریات تغییر کنند، باید مجموعه‌ای درباره بهترین راه ارائه کتاب‌های درسی دینی باشند و عرضه آن به طور مرتب درحال تکامل باشد. یکی از نشانه‌ها طی شدن راه تکامل زیبایی شناسی و ارائه زیباتر این آموزه‌ها است.

آذرشب اضافه کرد: کتاب دینی و معارف اسلامی باید یکی از کتاب‌هایی باشد که به طور مرتب درحال پیشرفت است و در پس آن استوانه‌ای از متفکران و کارشناسان قرار گرفته باشند تا بهترین راه‌های ارائه اصول و روش‌های آموزه‌های دینی بررسی کنند.


کد مطلب: 10154

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10154/کتاب-های-دینی-نیازمند-تجدیدنظر-هستند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir