متکی: کشورهای منطقه در امور یمن دخالت نکنند

خبرگزاری مهر , 20 آبان 1388 ساعت 14:05

جهان: متکی اعلام کرد ایران از سیاست تنش‌زایی در یمن حمایت نمی‌کند.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این نکته که هر نوع بی ثباتی در یک کشور منطقه بر امنیت کل منطقه تاثیر می‌گذارد، کشورهای منطقه را از دخالت در امور داخلی یمن برحذر داشت.

 منوچهر متکی که روز سه‌شنبه در جلسه تودیع و معارفه سخنگویان سابق و جدید وزارت امور خارجه سخن می‌گفت با اعلام نگرانی درباره اوضاع کشور یمن گفت: هم‌اکنون این کشور دچار ۳ مشکل جدی است که امیدواریم دوستان ما در این کشور بر این مشکلات فائق آیند.

وی مشکل اول یمن را افراط‌گرایی و تروریسم ذکر کرد که برخی در صدد هستند این کشور را به مرکز اقدامات تروریستی تبدیل کنند.

متکی درباره مشکل دوم کشور یمن تصریح کرد: حرکت‌های جدایی‌طلبانه نیز مشکل جدی برای این کشور به شمار می‌رود. وی مشکل سوم این کشور را نیز معضل خواند که میان دولت با شیعیان ساکن در این کشور است.

وزیر خارجه با بیان اینکه مواضع ما در خصوص یکپارچگی و افراط گرایی در یمن واضح و روشن است، تاکید کرد: برقراری ارتباط حسنه میان آحاد مردم از جمله شیعیان با دولت این کشور نیز به نفع طرفین است .

متکی تصریح کرد: ما آمادگی خود را برای همکاری جهت رفع این مشکلات اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که حاضریم به میزبانی خود و یا در خود این کشور مشکلات را مورد بررسی قرار دهیم که قسمت دوم پیشنهاد ما مورد استقبال قرار گرفته و مقرر شده است که به زودی سفری به این کشور داشته باشیم.

وی در عین حال تاکید کرد: کشورهای منطقه را از دخالت در امور این کشور بر حذر داشته و یادآور می‌شویم که بازگشت ثبات در یمن به ثبات در منطقه کمک کرده و هر نوع بی ثباتی در یک کشور منطقه بر امنیت کل منطقه تاثیر می‌گذارد.

متکی افزود: البته این امر در امنیت جمهوری اسلامی ایران تاثیر چندانی ندارد زیرا ما یاد گرفته‌ایم که در منطقه‌ای که همواره آتش خون جریان دارد چگونه امنیت خود را حفظ کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه اگر کسی بر آتش بنزین بریزد دود آن به چشم خود آن کشور نیز می‌رود، تاکید کرد: کمک‌های مالی و تسلیحاتی با افراط‌گرایی و برخورد سرکوبگرانه با مردم تبعات بسیار بدی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: نقش‌آفرینی ما در جهت کمک به بازگشت ثبات در تک تک کشورهای منطقه بوده و به هیچ وجه در تشنج‌زایی مشارکت نداشته و نخواهیم داشت.

خاطر نشان می‌شود چندی پیش سفر وزیر امور خارجه کشورمان به یمن از سوی مقامات این کشور به طور غیرمترقبه به تعویق افتاد.


کد مطلب: 10158

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10158/متکی-کشورهای-منطقه-امور-یمن-دخالت-نکنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir