تازه‌های کتاب

اولین دایره‌المعارف اصول فقه مقارن رونمایی شد

30 آبان 1388 ساعت 10:49

فرهنگ-خیمه:دائرة المعارف اصول فقه مقارن به همت مركز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی مراسمی رونمایی شد.


آیت‌الله محمدعلی تسخیری، دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم گفت: یكی از زمینه‌های وحدت اسلامی، تقریب بین مذاهب اسلامی و تقریب بین مذاهب در مرحله فكر و اندیشه است و نمی‌توان اندیشمندان اسلامی را دعوت به یك‌گونه اندیشیدن، استنباط كردن و به نتیجه واحد رسیدن دعوت نمود.

به گزارش ایسنا دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به نگارش موسوعه اصول فقه مقارن گفت: نگارش این موسوعه یكی از زمینه‌های گسترش مشتركات میان مذاهب اسلامی است. زیرا تاكنون در زمینه اصول فقه مقارن كار چندانی صورت نگرفته است و نگارش این موسوعه آغاز راه جدیدی برای تقریب میان مذاهب خواهد بود.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام احمد مبلغی رئیس مركز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: دانش اصول یكی از دانش‌های پرظرفیت و ناشناخته اسلامی است كه بسیاری از ظرفیت‌های آن همچنان ناشناخته مانده است.

وی با بیان این‌كه دانش اصول یك علم نظری دینی است كه فوری‌ترین و بیشترین حجم نگاه معطوف به ساحت علم را ساماندهی می‌كند، افزود: علیرغم ظرفیت‌های علم اصول در طول تاریخ شاهد دو تجربه اصول شیعه و اصول تسنن بوده‌ایم كه این دو تجربه در بسیاری از مقاطع بدون تناظر به یكدیگر شكل گرفته‌اند و در نتیجه ادبیات این دو تجربه تا آنجا از یكدیگر فاصله گرفته است كه در مواردی برای یكدیگر قابل فهم نیستند.

مبلغی با بیان این‌که اصول تشیع به دلیل دقت عالمان و فضای آزاداندیشی موجود در شیعه موشكافی‌های فراوانی فراهم آورد اظهار داشت: هرگاه اصول تشیع به عالمان اهل سنت ارائه می‌شود، با اقبال با آن برخورد می‌شود.

وی موسوعه‌نگاری را فرصتی برای پرنمودن خلاهای دو تجربه تاریخی اصول تشیع و اهل سنت برشمرد و گفت: اصول همیشه از نبود یك موسوعه رنج می‌برده و در شرایط كنونی كه مباحث علمی بین شیعه و سنی وارد مرحله جدیدی شده است داشتن این موسوعه نقش اساسی را در ایجاد ارتباط علمی فراهم می‌آورد.

وی گفت:‌ در این موسوعه تلاش شده تا آرا تمامی مذاهب اسلامی به صورت حداكثری مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است؛ موسوعه اصول فقه مقارن كه به همت مركز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شد؛ بر مبنای الفبایی تنظیم و شامل ۷۰۰ مدخل است كه در نگارش آن از روش توصیفی استفاده شده است.


کد مطلب: 10279

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10279/اولین-دایره-المعارف-اصول-فقه-مقارن-رونمایی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir