«سفير عشق» روايتگر حماسه عاشورا براي اردو زبانان

خبرگزاری ايرنا , 3 آذر 1388 ساعت 14:33

فرهنگ: مستند روايي «سفير عشق» به تهيه کنندگي و کارگرداني «حميدرضا مرتضوي» ويِژه ايام محرم اردوزبانان شبکه جهاني سحر تهيه مي‌شود.


اين ويژه برنامه با هدف آشناسازي مخاطبان با محرم و واقعه کربلا به سفارش سيماي اردوي شبکه جهاني سحر در ۱۲ قسمت بیست دقيقه‌اي تهيه مي‌شود و هم اکنون پنجاه درصد از تصويربرداري آن به انجام رسيده است.

مرتضوي،کارگردان این برنامه گفت:«در اين مستند، واقعه جانگداز کربلا به شيوه‌اي روايي و البته با ساختاري جديد به اردوزبانان معرفي مي‌شود.»

به گفته وي، در «سفير عشق»، احمد (با حضور و روايت نصرت بخاري)، محقق اردوزبان مقيم کانادا با کمک و هماهنگي يکي از دوستان خود به نام علي که در حوزه علميه قم مشغول به تحصيل است، جهت انجام و تکميل تحقيق خود پيرامون محرم و واقعه عاشورا به اين شهر عزيمت مي‌کند و با کمک و همراهي علي و همچنين مراجعه به اماکن گوناگون و گفت‌وگو با اساتيد و کارشناسان مختلف درصدد کسب پاسخ براي پرسش‌هاي ذهني خود پيرامون اين واقعه برمي‌آيد.

بررسي انحرافات فکري و عقيدتي حاکمان و مردم در دوره ولايت امام حسين(ع)، علل و عوامل قيام امام حسين(ع)، نقش محرم و عزاداري در زنده نگاه داشتن پيام عاشورا، ديدگاه علماي اهل سنت در مورد امام حسين(ع) و واقعه عاشورا، ديدگاه انديشمندان غيرمسلمان در اين رابطه، ابعاد عاطفي، حماسي، سياسي، معنوي و عرفاني واقعه عاشورا، نقش زنان در قيام امام حسين(ع)، عاشورا و نقش امامت و ولايت، نقش حضرت زينب(س) براي تداوم و ابلاغ پيام سيدالشهدا(ع) و امام سجاد(ع) و پيام و ابلاغ‌هاي وي از طريق صحيفه سجاديه از جمله موضوعات تحقيق احمد به شمار مي‌روند که مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

در اين راستا احمد در ادامه تکميل کار تحقيقي خود، همراه علي به سايت‌هاي معتبر مذهبي مراجعه و يا با کارشناسان و متخصصان مذهبي در مراکز علوم کامپيوتري به صورت حضوري ديدار و در گفت‌وگو با ايشان، يک سايت مرتبط با موضوع هر قسمت را به مخاطبان اردوزبان معرفي مي‌کند.

همچنين مراجعه به شعرا و مداحان هندي و پاکستاني در محافل مختلف عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، شعرخواني شعرا در مدح و مرثيه سيدالشهدا(ع) و نيز همراهي راوي برنامه و دوست وي علي با مداحان در محافل عزاداري بخش ديگري از اين برنامه را تشکيل مي‌دهد ضمن آنکه در هر قسمت از برنامه، احمد و علي با مراجعه حضوري به کتاب‌فروشي‌ها، سايت‌هاي معتبر مذهبي و کارشناسان به معرفي يک کتاب با مضمون محرم و عاشورا به مخاطبان نيز مي‌پردازند.

تصويربرداري برنامه «سفير عشق» در لوکيشن‌هاي مختلفي چون فرودگاه امام خميني، مرقد حضرت امام(ره)، حرم حضرت معصومه(س)، مدارس ويژه طلاب خارج از کشور، حوزه علميه قم، هتل‌ها، امامزاده‌ها و کتابخانه‌هاي شهر قم شامل کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي، مراکز علوم کامپيوتري و سطح شهر تهران و قم صورت گرفته است.

تدوين اين برنامه هفته آينده توسط «مصطفي معارف‌وند» شروع و پخش آن همزمان با آغاز دهه اول محرم از سيماي اردوي شبکه جهاني سحر آغاز خواهد شد.

ديگر عوامل توليد اين مجموعه مستند عبارتند از: نويسنده، محقق و مدير توليد: فرهاد فرهادي، مدير تصويربرداري: مصطفي خليلي راد، تصويربرداران: مهدي عطائي و مهدي معنوي، صدابردار: محمود پورباقري، موسيقي: سيد محمد سيادت، برنامه ريز: مريم غلامي و عکاس: علي اخوان.


کد مطلب: 10353

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10353/سفير-عشق-روايتگر-حماسه-عاشورا-براي-اردو-زبانان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir