تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۱
۰
کد مطلب : ۱۰۴۲۵
پس از ده سال کار پژوهشی

دانشنامه امام حسین(ع) در آستانه نشر قرار گرفت

دانشنامه امام حسین(ع) در آستانه نشر قرار گرفت
دانشنامه امام حسین (ع) ابعاد مختلف زندگی ایشان را از ولادت تا شهادت، با بهره‌گیری از قرآن و حدیث در ۱۴ جلد مورد بررسی قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث اظهار کرد:«تدوین این مجموعه بیش از ده سال به طول انجامید و افزون بر قرآن و منابع و متون حدیثی و تاریخی ازبسیاری از تحقیقات و پژوهش های نوین استفاده شده است.»

هادی ربانی با بیان اینکه دانشنامه امام حسین در ۱۵ بخش اصلی و ۱۳۸ فصل همراه با ترجمه فارسی تدوین شده به ویژگی‌های این دانشنامه اشاره کرد و ادامه داد: «زندگانی، شخصیت و قیام امام حسین (ع) بر اساس آیات و روایات و متون تاریخی کهن و معتبر ارائه شده و بیش از چهارصد بیان و تحلیل پیرامون موضوعات مرتبط ، پاسخ به شبهات و همچنین ترسیم پنج نقشه ابتکاری خط سیر کاروان حسینی (ع) از ویژگی‌های این دانشنامه است.»

این مجموعه ۱۴ جلدی چهار هزار و ۱۹۱ نقل به دو زبان فارسی - عربی را شامل می‌شود و ۱۵ بخش اصلی دانشنامه امام حسین (ع) شامل زندگی، خانواده سیدالشهدا، فضیلت‌ها و ویژگی‌های ایشان، دلایل امامت، فرزندان، قیام عاشورا، خروج امام از مدینه تا رسیدن به کربلا ، بازتاب شهدا زیارت امام و مزار امام حسین (ع) و... است.

پژوهشی درباره انتساب رقیه به امام حسین(ع)، تحلیلی درباره اهداف قیام امام ، تحلیلی درباره ارزیابی سفر امام حسین (ع) به عراق و نهضت کوفه، موقعیت خیمه‌های امام و نقش آنها در صحنه نبرد، تحلیلی درباره منفردات منابع متاخر، سخنی درباره بازگشت اهل‌بیت (ع) امام و سرانجام قاتلان و عزاداری و گریه بر حضرت و... از دیگر مسائل درج شده در دانشنامه است.

بخش‌هایی از این دانشنامه مانند حکمت نامه امام، فرهنگ‌نامه مرثیه‌سرایی و عزاداری سیدالشهدا، آسیب‌شناسی عزاداری و ارزیابی مشهورترین منابع تاریخی عاشورا، موسوعه الامام حسین(ع) ، المقتل الصحیح لامام حسین(ع) و گزیده دانش‌نامه امام حسین (ع) به صورت مستقل منتشر شده است.

چاپ اول دانشنامه ۱۴ جلدی امام برپایه قرآن و حدیث تالیف آیت الله محمدی ری شهری، با همکاری سیدمحمود طباطبایی نژاد و سید روح‌الله سید طبایی، ترجمه عبد‌الهادی مسعودی، مهدی مهریزی و محمد مرادی در قطع وزیری به دو زبان عربی و فارسی طی مراسمی در تالار علامه مجلسی در دارالقرآن حدیث رونمایی می‌شود و پیش از آغاز ماه محرم در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما