اولین تجربه تعزیه رادیویی محرم امسال روی آنتن می‌رود

16 آذر 1388 ساعت 12:52

جامعه: رادیو نوا که بر روی موج اف.ام و فرکانس ۱۰۷/۲پخش می‌شود در ماه محرم برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. ساعت پخش رادیو نوا از نیمه شب تا شش صبح است.


رادیو نوا که بر روی موج اف.ام و فرکانس ۱۰۷/۲پخش می‌شود در ماه محرم برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. ساعت پخش رادیو نوا از نیمه شب تا شش صبح است.
 
 دهقان نیری، مسئول اداره کل نغمات آیینی سازمان صدا و سیما، در گفت‌وگو با خیمه به تشریح برنامه‌های این شبکه رادیویی در ماه محرم پرداخت. رادیو نوا امسال نوآوری‌ و تنوع‌بخشی به تولید محصولات فرهنگی را در اولویت خود قرارداده است.

ضیط سیزده قسمت تعزیه بدون ساز و تنها با صدا و افکت، که تعزیه‌خوان‌های زن و مرد در آن حضور دارند از جمله این نوآوری‌هاست که در ماه محرم پخش می‌شود. دهقان گفت که همچنین برای ایام محرم ۱۲۰ قطعه از مداحی‌های قدیمی احصا شده‌اند که بازپخش می‌شوند. در مواردی که قابل بازپخش نبوده‌اند با صدای پیرغلامان بازخوانی شده‌اند. این قطعات برای برخی از شبکه‌ها به همراه طبل و سنج و برای برخی شبکه فقط به همراه ضرب سینه ضبط شده است.

از دیگر کارهای محرم تولید سمفونی محرم، با استفاده از تجربه سمفونی غدیر است که در همایش پیرغلامان در زنجان به صورت زنده اجرا خواهد شد. همچنین ۱۳ تضمین به اشعار محتشم توسط پیرغلامان اهل بیت خوانده شده است.

از دیگر برنامه‌های ضبط شده در رادیو نوا، برنامه معرفی ۱۳ شهید کربلا با استفاده از ۲۸ رجزخوانی به صورت نمایش‌های مونولوگ و با افکت‌های صوتی است. ۱۳ قطعه همخوانی عربی و فارسی استاد خانچی و آهنگران به دو زبان عربی و فارسی نیز ویژه این ایام ضبط شده است.

  همچنین در ۶۰ برنامه ۲۵ دقیقه‌ای‌، تحلیل و کارشناسی سبک‌های جدید مداحی به همراه پخش مداحی‌های قدیمی و فاخر با کارشناسانی چون امینی‌، میرعلی نقی‌، مهدوی و ... در برنامه رادیو نوا است.


کد مطلب: 10468

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10468/اولین-تجربه-تعزیه-رادیویی-محرم-امسال-روی-آنتن-می-رود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir