باید دقت کرد آسیب‌ها و تحریفات وارد عزاداری نشود.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی , 18 آذر 1388 ساعت 11:16

مناسک: همایش علمی کاربردی تبلیغ ویژه محرم، صبح امروز با حضور مبلغین در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.


همایش علمی کاربردی تبلیغ ویژه محرم، صبح امروز با حضور مبلغین در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمد مبلغی در این همایش با بررسی آسیب‌های عزاداری در ایام محرم، اظهار داشت: هر عملی هرچند خوب و مخلصانه در معرض آسیب‌پذیری است، لذا باید دقت کرد که آسیب‌ها و تحریفات وارد عزاداری نشود، زیرا این مسئله موجب از بین رفتن ماهیت معنوی آن می‌گردد.

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی و خاصیت مورد انتظار از عزاداری باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، یعنی معیار سنجش عزاداری‌ها باید میزان تاثیر فرهنگ‌سازی آن در جامعه باشد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی، کارکردهای عزاداری را برشمرد و افزود: برخی عزاداری‌ها ایجابی، فعال، سازنده و تاثیرگذار است و برخی دیگر تخریبی، مضر، مخل و بر هم زننده تفکر و منطق شیعی است که قابل قبول شارع مقدس نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: هر عزاداری که با شخصیت امام حسین (ع) و فلسفه قیام آن حضرت هم‌سو نباشد، آسیب محسوب می‌شود. حجت‌الاسلام مبلغی تاکید کرد: خطبا و مداحان باید مقاتل را کامل بخوانند و تاریخ وقایع عاشورا را مطالعه کنند تا عزاداری‌ها از مسیر اصلی خود دور نشود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اگر واقعیت‌های عاشورا را برای جوانان بازگو نکنیم، ذهن گیرنده و پیگیر آنها در تجزیه و تحلیل این واقعه به صورت غیرواقعی مشوش و دچار اشتباه می‌شود.

وی در این خصوص افزود: نقل خرافات و وقایع غلط و اوهامی که صرفاً برای گریه انداختن مخاطبان صورت می‌گیرد، عاشورا و فرهنگ حسینی را پاره پاره و دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد و کارکرد عزاداری را منفی و فاسد می‌کند.

وی اضافه کرد: دشمن از طریق ماهواره‌ها و رسانه‌ها، با انعکاس برخی عزاداری‌های ناشایست، چهره امام حسین (ع) را در نگاه جهانیان خالی از انسانیت و غیرعقلانی، ضد انسانی و منافی با فطرت جلوه می‌دهد در حالی که امام حسین (ع)، چهره‌ای فرا‌دینی و فرامذهبی و نمونه یک انسان کامل است.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تحقیق و پژوهش درباره مصادیق عزاداری متناسب با فرهنگ جامعه امروز ضروری است و باید بسیاری از رسوم‌های ناهنجار در عزاداری‌ها را باز تعریف کنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی اضافه کرد: شیعه امروز، شیعه دیروز نیست، امروز قطب متحرک و محرک و دارای بازتاب‌های موثر در جهان، شیعه است و بسیاری از مردم فرهنگ خود را از شیعیان می‌‌گیرند.

وی نبود تطبیق شعارهای حسینی بر مسائل امروزی را یک آسیب دانست و گفت عاشورا همواره اسوه جامعه بوده و خواهد بود.

همچنین در ادامه این همایش حجت‌الاسلام هادی عباسی از مبلغین نمونه حوزه علمیه به بیان برخی تجربیات تبلیغی خود پرداخت و اظهار داشت: کارکرد مبلغ زمانی موفق و موثر است که علم را با عملش عجین کند.

وی افزود: مبلغین باید عالمانه وارد عرصه تبلیغ شوند و اخلاص را سرلوحه فعالیت‌های تبلیغی خود قراردهند. این مبلغ نمونه در پایان خاطرنشان کرد: رحمت از ویژگی‌های مبلغین است که موجب محبت و جذب مخاطب می‌گردد، لذا هر مبلغ باید علاوه بر اینکه خودش مقرب درگاه الهی باشد مردم را نیز به خدا نزدیک کند.


کد مطلب: 10520

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10520/باید-دقت-آسیب-ها-تحریفات-وارد-عزاداری-نشود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir