آیت‌الله نوری همدانی

مداحان نباید مردم را با خرافه و تحریفات سرگرم کنند

18 آذر 1388 ساعت 16:48

مناسک: آیت‌الله نوری همدانی گفت که بايد با تلاشي گسترده زمينه خرافه‌زدایی از آيين‌های سوگواری عاشورايی فراهم شود.


روز چهارشنبه در دیدار با معاونین فرماندهی انتظامی استان‌های کشور با تاکید بر ساماندهی درس‌های گرفته شده از مکتب عاشورا افزود: آیین‌های سوگواری باید از سه جهت مداحان، وعاظ و مردم مورد ساماندهی قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش منبری‌ها و مداحان در ارائه پیام عاشورا افزود: افراد نمی‌توانند تنها با حفظ چند شعر، داشتن صدا و بیان تکرار و مکررات در زمینه عاشورا و قیام امام حسین(ع) ، بدون آگاهی و معلومات لازم وارد این عرصه شوند.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: باید سطح اطلاعات و آگاهی مداح سنجیده شود تا بتواند اهمیت و عمق این حماسه را بشناسد و به مردم بشناساند.

وی با اشاره به اینکه حماسه قیام امام حسین(ع) از افتخارات مکتب شیعه است، افزود: زندگی با عزت و مرگ کریمانه از درس های واقعه کربلا است که باید سعی کرد تحریف و خرافه ای به آن وارد نشود.

وی اضافه کرد: کسانی که دارای سطح سواد پایین هستند و توانایی تشخیص حق از باطل و خرافه را از حقیقت نداشته و به این شغل تنها به عنوان منبع درآمد و امرار معاش می‌نگرند نباید در این زمینه فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: مداحان نباید مردم را با خرافه و تحریفات سرگرم کنند و با استفاده از مطالب نادرست مردم را بگریانند چرا که برخی گریه‌ها بیان نوعی ذلت است درحالی که کربلا جریان حماسی برای مبارزه توام با عزت و اقتدار است.

وی اظهار داشت: در بیان آن واقعه نباید به مطالب خرافی، سطحی و بی اساس اقدام کرد بلکه مداحان باید بر اساس موازین اسلام گام بردارند.

وی با اشاره به وجود دشمنی های بسیار نسبت به اسلام و انقلاب افزود: باید این واقعه را بگونه ای به مردم ارائه کرد که روحیه حماسه آفرینی، شهادت طلبی، جهاد و اقتدار در آنها تقویت شود.

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: باید سعی کرد که در برگزاری مراسم سوگواری بگونه ای رفتار نشود که دشمنان با سوء استفاده از آن، چهره اسلام و این مکتب را در جهان خدشه دار و سست منعکس کنند.

وی اضافه کرد: برخی رفتارها مانند قمه زنی و یا راه رفتن میان آتش و شیشه چهره ای موهن از اسلام ارائه می دهد و باعث ایجاد ننگ و عار برای اسلام خواهد شد.

وی چنین اعمالی را متناسب با منطق، استدلال و اصول دینی ندانست و گفت: خبرنگاران غربی برای استفاده از این مراسم در این ایام به برخی شهرها می روند تا از آن علیه اسلام و تشیع بهره بگیرند.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به مهندسی عاشورا توسط امام حسین(ع) گفت: این مهندسی بگونه ای بود که همه اقشار پیر و جوان زن و مرد را در بر می گیرد.

وی جریان عاشورا را مکتب با فضیلتی ذکر کرد که پس از مبعث پیامبر اسلام(ص) هیچ واقعه به عظمت آن در تاریخ در دنیا نمی رسد.

وی افزود: این واقعه حماسی دارای محتوا و پیام های بسیاری است که در این ایام باید به این درس‌ها توجه شود.

وی گفت: اقامه مراسم سوگواری و عزاداری بسیار مهم است و برگزاری چنین مراسمی از شعائر اهل بیت(ع) است.

وی عزت، امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز، جهاد و شهادت، استقامت و پایداری و اخلاق را بخشی از پیام های فرهنگ عاشورا ذکر کرد.

وی شناخت زمان را مهمترین ویژگی وعاظ و خطبا ذکر کرد و گفت: وعاظ باید با توجه و تناسب موقعیت روز و نیاز جامعه برای مردم سخن بگویند.


کد مطلب: 10535

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10535/مداحان-نباید-مردم-خرافه-تحریفات-سرگرم-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir