دبیر جامعه وعاظ استان تهران:

استفاده از اشعار معروف و مستند دینی از ضروریات مداحی هاست

خبرگزاری مهر , 19 آذر 1388 ساعت 15:17

مناسک: دبیر جامعه وعاظ استان تهران استفاده از اشعار معروف و مستند دینی را لازمه مداحی‌ها دانست و گفت که اشعار مستند و صحیح همواره هدایتگر خواهد بود.


حجت‌الاسلام جعفر شجونی چهارشنبه شب در دومین کنگره شهر عاشورایی استان مرکزی که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در سالن پیامبر اعظم (س) استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به وجود بعضی خرافات و مسائل خرافی در زمان پیامبر(ص) گفت که آسیب در مسائل دینی همواره وجود داشته است.

شجونی گفت که در استفاده از اشعار برای مداحی ها هم همواره آسیب‌هایی وجود داشته است که مسئولان می‌توانند با ترویج اشعار شعرای معروف چون محتشم کاشانی و اساتید دیگر این اشعار را با سبک‌های مناسب هماهنگ نموده و برای استفاده در محافل عزاداری به مداحان اهل بیت(ع) ارائه دهند.

وی با تأکید بر لزوم خودسازی معنوی واعظان و مداحان تصریح کرد: واعظان و مداحان همواره مردم را به سوی ارزش‌ها هدایت می‌کنند اما لازم است بدانند اگر خود اصلاح شوند با عمل مردم را هدایت کرده‌اند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی و دبیر دومین کنگره شعر عاشورایی استان مرکزی نیز گفت: هدف از برگزاری کنگره شعر عاشورایی استفاده از هنر آیینی است زیرا هنر باید نمایانگر حوادث عاشورا باشد و علاوه بر آن از بهاء و ارزش شعری برخوردار بوده و مستند باشد تا مداحان و واعظان از این اشعار منتخب در محافل عزاداری و روضه خوانی بهره ببرند.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان با اشاره به آسیب‌های موجود در عزاداری‌ها و مداحی‌ها افزود: تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از سبک‌های صحیح مداحی و اشعار مستند و ادبی در خصوص تبیین قیام عاشورا بوده است و این امر ممکن نیست مگر آن که با بهره‌برداری از اشعار شعرا و ادیبانی که در عرصه ادبیات و دانش دینی فعال هستند بهره برد.

وی در ادامه با اشاره به آثار رسیده به کنگره شعر عاشورایی از چندین استان اظهار داشت: ارسال این آثار از شهریور ماه سال جاری انجام شده است و تا پایان زمان مشخص شده ادامه یافت تا اینکه ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ستاد کنگره ارسال شد.

از میان ۲۰۰ اثر ارائه شده به سه اثر به عنوان آثار برگزیده و ۱۷شاعر فرهیخته این کنگره جوایز ارزنده‌ای اهدا شد.


کد مطلب: 10546

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10546/استفاده-اشعار-معروف-مستند-دینی-ضروریات-مداحی-هاست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir