امام جمعه اردبیل:

بنای انقلاب اسلامی اندیشه عاشورا است

19 آذر 1388 ساعت 15:58

مناسک: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: بنای انقلاب اسلامی برگرفته از اندیشه همیشه تابناک عاشورا است چرا که هویت شیعه برخواسته از همین تفکر است.


حجت‌‌الاسلام سید حسن عاملی شامگاه روز گذشته در مراسم کنگره شعر عاشورایی در مجتمع فدک اردبیل اظهار داشت: شعر و شاعری در دربار حضرات معصومین از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است به طوری که ائمه معصومین (ع) برای شعرا حساب ویژه‌ای باز کرده و در سرودن شعر دینی، اسلامی و توصیف تمام‌نمای اهل بیت عصمت و طهارت صله‌های فراوان می‌دادند.

وی ادامه داد: در این بین شاعر دربار حسینی با توجه به عظمت شعر و قداست موضوعی او در بین ائمه معصومین از چنان جایگاهی برخوردار است که به حق توانسته‌اند در سایه این توجه به جایگاه رفیع و شایسته‌ای برسند.

امام جمعه اردبیل با بیان این که ورود برخی بدعت‌ها و آلودگی‌ها به شعر عاشورا سبب نگرانی در بین دوست‌داران اهل بیت شده است گفت: همه وظیفه دارند شعر عاشورایی را از هجو و هزل پالایش کرده و جلا و عظمت این شعر را که مبتنی بر پیام و محتوای غنی است حفظ کنند.

عاملی اولین موضوع در سرودن شعر مذهبی و عاشورایی را احیای امر اهل بیت عنوان کرد و افزود: امر معصوم و اهل بیت امر ولایت است چرا که قیام امام حسین نیز به خاطر ولایت اتفاق افتاده است و شاعر و مداح ما باید به طور ظریف اما کامل به این موضوع در شعر خود بپردازد.

وی حرکت امام حسین از مکه به سمت کربلا را به خاطر فرهنگ ولایت عنوان کرد و اظهار داشت: اگر شاعر ما فرهنگ ولایت و غدیر و نیز اندیشه سیاسی اسلام را در شعر خود بیان نکند و مطرح نسازد پا در گام شاعران سکولار گذاشته است چرا که این شاعران اندیشه جدایی دین از سیاست را همیشه در ذهن دارند.

امام جمعه اردبیل گفت: محافل شعری ما نباید به کانون‌های طرفداری از حزب و جناحی تبدیل شود اما در محافل شعری، هیئت و کانون‌های مذهبی ما باید اندیشه دین و سیاست جدا از هم قرار نگیرد چرا که اساس اسلام برگرفته از اندیشه تلفیقی سیاست و دیانت است.

عاملی هویت حقیقی کربلا را ظلم‌ستیزی عنوان کرد و ادامه داد: شاعر نباید در شعر خود در برابر حاکم جور دست بسته سینه چاک باشد چرا که این اندیشه ناپاک سکولار است که جور و ظلم را به خورد شاعر می‌دهد و با پول و تزویر و ریاکاری می‌کوشد دهان او را بسته و جایی برای اعتراض باقی نگذارد.

این استاد دانشگاه و حوزه افزود: در چنین نظامی نه تنها شاعر بلکه عموم مردم حق اظهار نظر ندارند در حالی که امام حسین (ع) به خاطر عدم پذیرش سخنان جور و ظالمانه یزیدیان به کربلا آمد تا هویت واقعی شیعه را که هویت ظلم‌ستیز و برائت‌گر از اندیشه ظلم‌مآبانه است به رخ جهانیان بکشاند.

عاملی فرهنگ عاشورا را الگوی ازادگان و دلباختگان عصر حاضر برشمرد و گفت: دنیا امروز به معارف اهل بیت و کربلا تشنه است و زمانی این تشنگی رفع می‌‌شود که انسان با پیمودن مسیر تقوی عزت را بر زندگی ذلت‌آمیز ترجیح دهد.

وی بزرگترین درس کربلا را نهراسیدن از مرگ اعلام کرد و افزود: امام حسین در کلام آخرین خود حجت را بر همه تمام کرده است و با نهراسیدن از مرگ به یزیدیان زمان اعلام کرده که مجد، شرف و عزت مسلمان ناگرفتنی است.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های مداحی و شاعری در عرصه شعر عاشورایی اشاره کرد و گفت: شعر شاعران و مداحان اردبیل در مقایسه با سایر نقاط کشور از خلوص و طهارت بیشتری برخوردار است به طوری که این خطه جایگاه ویژه‌ای را در عزاداری و مداحی داشته و دارد.

عاملی تصریح کرد: اولین ویژگی که شاعران ما باید به آن توجه کنند نگاه به بعد آسمانی معصومین (ع) است که بایستی سطح معارف شیعیان و دوستداران اهل بیت همیشه در اوج بوده و شایسته نیست با برخی تشبیهات و الفاظ اهانتی به این دستگاه صورت گیرد و یا اندیشه پاک شیعه ذبح شود.

وی دومین آسیب در شعر عاشورایی را دوری از غلو و نیامیختن احساسات در شعر اعلام کرد و گفت: گاه شاعر احساس را با عقلانیت به هم می‌آمیزد و موجب بی‌آبرویی شیعه می‌شود در حالی که آبروی شیعه و اندیشه آن همیشه با برهان و دلیل همراه است.

عاملی شاعران را به دوری از دروغ در شعرهای خود فرا خواند و افزود: گاه مطالب ذلت‌باری را از روی نادانی و کج‌فهمی به ائمه منتسب می‌کنند که در شأن آنها نیست در حالی که باید چهره عاشورا و قیام امام حسین را با عقلانیت و شفافیت بیشتر حتی در عرصه‌‌های بین‌المللی نیز باید معرفی کنیم.

وی یکی دیگر ازآْسیب‌های شعر عاشورایی را بی‌توجهی شاعر به احیای ارزش‌هایی چون ولایت و امامت عنوان کرد و گفت: دین در امتداد کربلا به ولایت فقیه منتهی می‌شود و اندیشه امام حسین (ع) نیز بر پایه نظام ولایت فقیه بنا شده است.

به گزاش فارس، امام جمعه اردبیل شأن و جایگاه عزاداران امام حسین را از هر گونه انتساب ذلت‌بار بری دانست و افزود: ائمه شیعه باعزت می‌خواهند نه این که مومن خود را ذلیل کرده و خود را با القاب ناشایست به دربار امام حسین نسبت دهد.


کد مطلب: 10556

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10556/بنای-انقلاب-اسلامی-اندیشه-عاشورا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir