برگزاری جشنواره بین المللی شیخ طوسی با موضوع عاشورا پژوهی

21 آذر 1388 ساعت 11:04

اندیشه - فرهنگ: دوزادهمین جشنواره پژوهشی بین‌المللی شیخ طوسی با موضوع عاشورا پژوهی در عرصه بین‌الملل در سالن قدس مجتمع آموزش امام خمینی(ره) قم برگزار شد.


آیت‌الله حائری شیرازی، استاد حوزه علمیه قم در جشنواره پژوهشی بین‌المللی شیخ طوسی با موضوع عاشورا پژوهی گفت: «دانش‌پژوهان و پژوهشگران عرصه عاشورا پژوهی در تحلیل این مسئله دقت لازم را رعایت کنند و معارف عمیق اهل بیت(ع) و سیره ناب امام حسین(ع) را به تصویر بکشند.»

وی گفت که در جهان امروز استفاده از تجارب و دیدگاه‌های اندیشمندان غربی و تحقیق درباره مطالب آنها خوب است، ولی تقلید از آنها خوب نیست، چون مبنای تحلیل آنان به مبانی انسان شناسی آنها بر می‌گردد و این مبانی با مبانی انسان‌شناسی اسلامی بسیار متفاوت است.

حائری شیرازی با اشاره به عاشورای حسینی و فرهنگ ناب اهل بیت(ع) افزود: «بدون داشتن یک تحلیل انسان‌شناسانه قوی نمی‌توان وارد عاشورا پژوهی شد، لذا محققی که می‌خواهد عاشورا را تحلیل کند، باید تحلیلی قوی و محکم از انسان‌شناسی داشته باشد.»

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: «تا انسان دقیقا تعریف نشود، عاشورا به معنای واقعی تعریف نخواهد شد و عاشورا خودش یکی از شرح دهندگان انسانیت است.»

وی از عاشورا به عنوان روز تجلی انسان‌های شقی و سعادتمند نام برد که عاشورای حسینی تقابل این دو عامل را به خوبی به تصویر کشیده است.

یکی از اندیشمندان فرانسوی نیز از بدعت روزه عاشورا سخن راند و گفت: «از دیدگاه بدعت گران وقتی پیامبر اکرم‌‌(ص) به مکه آمدند و دیدند یهودیان روزه گرفته اند دستور دادند که مسلمانان هم روزه بگیرند.»

دکتر یحیی بنو با بیان این‌که روزه عاشورا از آداب و رسوم عرب جاهلی و یک اشتباه بزرگ است، بیان کرد که وقتی به مرجع و کتب اهل سنت مراجعه می شود خواهیم دید که این بحث ساختگی است.

وی با اشاره به اینکه این روز نه تنها یک سنت بلکه برگزاری مراسم آن نیز واجب است؛ افزود: «برای این که بتوانیم فرهنگ عاشورا و امام حسین‌‌(ع) را ترویج کنیم باید خود عاشورایی و حسینی باشیم.»

یکی دیگر از اندیشمندان و علمای اهل سنت اردن با اشاره به دیدگاه اهل سنت در مورد امام حسین‌‌(ع) و روز عاشورا از مناقب بسیاری در مجامع حدیثی اهل سنت در مورد امام حسین‌‌(ع) خبر داد.

مصطفی حسین ابورمّان با اشاره به سنن ترمذی به محبت حسین بن علی‌‌(ع) در میان اهل سنت اشاره کرد و نصریح کرد: «پیامبر اکرم‌‌(ص) فرمودند که حسین از من است و من از حسینم، هرکه حسین را دوست بدارد من را دوست داشته و هرکس من را دوست بدارد، خداوند او را دوست دارد.»

وی روایات متعدد دیگری از کتب روایی اهل سنت در مورد مناقب امام حسین‌‌(ع) ذکر کرد و به بررسی قاتلان امام حسین‌‌(ع) پرداخت.

ابورمّان در مورد کرامات امام حسین‌‌(ع) نیز چنین گفت: کرامات ایشان در بسیاری از روایات شیعه وجود دارد و نمی توان منکر آن بود. البته این روایات در مجامع و منابع اهل سنت نیز وجود دارد.

این عالم اهل سنت در مورد نظر بزرگان اهل سنت‌ از قیام عاشورا صحبت کرد و سخنان خود را با شعری از امام شافعی در مورد روز عاشورا و قیام امام حسین‌‌(ع) پایان داد.

شیخ محمد کاظم یاسین از اساتید برجسته تاریخ حوزه های علمیه لبنان نیز در مورد جنبش امام حسین‌‌(ع) در متون ثابت و تحریف و تاریک نمایی از سوی دشمنان و دوستان به ایراد سخنانی با زبان عربی پرداخت.

حجت الاسلام سید محمدعلی موسوی از کشور افغانستان به ارائه مقاله خود به عنوان آسیب های درونی عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و  شریف محمد علی حیدر از کشور سنگال نیز گزارشی از فعالیت های عاشورایی در سطح آفریقا ارائه کرد.

حبیب عبدالله کان از علمای شیعه ساحل عاج نیز به ارائه مطالب و شعرخوانی در مورد عاشورا پرداختند.

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه نیز ضمن ارائه گزارشی اجمالی از روند برگزاری دوازدهمین جشنوار پژوهشی بین المللی شیخ طوسی گفت: «ثمره فعالیت های علمی هر موسسه آموزشی، حوزوی و دانشگاهی پژوهش ها و آثار پژوهشی آن است که این آثار میوه نظام آموزشی آن مراکز است.»

حجت‌الاسلام محمدجعفر علمی بیان کرد که اگر یک موسسه آموزشی بتواند آثار پژوهشی بیشتری را ارائه کند نشان دهنده اعتبار نظام آموزشی و استواری بیشتر آن است.

این جشنواره در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و با اهدای جوایزی به نفرات برتر به کار خود پایان داد.


کد مطلب: 10562

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10562/برگزاری-جشنواره-بین-المللی-شیخ-طوسی-موضوع-عاشورا-پژوهی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir