رحمت امینی:

حضور آثاری «حیرت‌انگیز» در بخش تجربی همایش آیین‌های عاشورایی

21 آذر 1388 ساعت 15:09

فرهنگ – خیمه: دبیر ششمین همایش آیین‌های عاشورایی از اجرای عمومی دو اثر در پس و پیش این همایش خبر داد.


به گزارش خیمه، نشست خبری ششمین همایش آیین‌های عاشورایی با حضور رحمت امینی، دبیر این همایش و غلامرضا منتظری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان برگزار شد.

رحمت امینی در این نشست گفت:«همایش در این دوره با نگاه پژوهش نظری و کاربردی برگزار می‌شود و فراخوان همایش نیز به سمت افزایش حضور ایده‌های نو در این همایش سوق پیدا کرد.»

وی چنین نگاهی را موجب افزایش کمی و کیفی آثار حاضر در این همایش توصیف کرد و افزود:«در بخش کیفی، آیتم‌های جدیدی چون بخش تجربی اضافه شده که بر اساس نظر هیئت انتخاب، برخی از کارها، بسیار قابل توجه و «حیرت‌انگیز» بودند.»

امینی همچنین از اجرای عمومی نمایش‌های تهران از یکم تا پایان دی در تهران خبر داد و اضافه کرد:« تلاش کرده‌ایم اجراها جشنواره‌ای و منحصر به دو اجرا نباشد زیرا در جریان این همایش، هم روند تولید به صورت حرفه‌ای پیش رفت و هم لازم است اجرای عمومی آن حرفه‌ای باشد.»

وی به اضافه شدن بخش پژوهشی به این همایش برای نخستین بار در این دوره اشاره کرد و زمان برگزاری آن را ۷ و ۸ دی ماه در تالار کنفرانس تئاتر شهر اعلام کرد.

اجرای پرده‌خوانی در دانشگاه تهران و دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد و برگزاری دو نمایشنامه‌خوانی در روزهای ۷ و ۸ دی ماه، از دیگر برنامه‌های این همایش است که امینی خبر آن را اعلام کرد.

منتظری، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان که سال گذشته نیز میزبان برگزاری این همایش بود، با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ گروه در این همایش شرکت کرده بودند که امسال به ۱۴ گروه افزایش پیدا کرد. گفت:«هدف برگزاری این همایش در استان گلستان، احیای آیین‌های عاشورایی این منطقه بود.»

وی به احیای دو سنت از استان در همایش سال گذشته و شش آیین در حاشیه همایش جاری اشاره کرد و آیین‌هایی چون دسته چوبی، علم مشتی، ذکرخوانی و نوحه سرایی ترکمن، سنگ‌زنی،‌پرده‌خوانی، لالایی خوانی، عزاداری سیستانی‌ها و سینه‌زنی رامیان را از جمله آیین‌هایی توصیف کرد که در این همایش اجرا می‌شوند و در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

منتظری همچنین از اجرای تعزیه در گرگان از روزهای آغازین ماه محرم خبر داد و اضافه کرد که تعزیه‌های برگزیده در همایش آیین‌های عاشورایی اجرا خواهد شد.

وی همچنین از پخش سمفونی عاشورا توسط هنرمندان گلستانی در افتتاحیه و اختتامیه خبر داد و گفت :«تلاش می‌کنیم تا برخی از کارهای فاخر در تعدادی از شهرستان‌های این استان اجرا می‌شود.»

منتظری از دیگر برنامه‌های این همایش را برپایی نمایشگاه عکسی شامل برگزیده‌ عکس‌های سال گذشته و نیز حضور مردم در مراسم عاشورا در گرگان عنوان کرد.

ششمین همایش آیین‌های عاشورایی از ۹ تا ۱۲ دی ماه در تهران و گرگان برگزار می‌شود.


کد مطلب: 10595

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10595/حضور-آثاری-حیرت-انگیز-بخش-تجربی-همایش-آیین-های-عاشورایی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir