آئين‌های عزاداری در صدای فرهنگی ايران بررسی می‌شود

ایکنا , 22 آذر 1388 ساعت 10:01

فرهنگ: گروه مطالعات فرهنگی شبكه راديويی فرهنگ برای ايام سوگواری سالار شهيدان امام حسين(ع) برنامه‌های ويژه‌ای را تهيه و تدارك ديده است.


به گزارش روابط عمومی راديو فرهنگ، «محمدصادق رحمانيان» مدير گروه مطالعات فرهنگی شبكه فرهنگ، به تشريح برنامه‌های ويژه اين گروه در دهه نخست ماه محرم پرداخت.

وی گفت: گروه مطالعات فرهنگی دو سلسله برنامه «چارسوق» و «قلمرو» را در اختيار دارد. در هر روز اين برنامه‌ها به حوزه‌های مختلفی می‌پردازند، اما تلاش ما اين است كه از زاويای گوناگون و با نگاه‌های تازه به اين مناسبت عظيم توجه كنيم.

در برنامه چارسوق كه رويكردی مردم‌شناسی دارد، باورهای مردم نسبت با آداب نذر و نياز، زیارت قبور متبرك ائمه(ع)، نمادها و نشانه‌های عزاداری در تاسوعا و عاشورا، تعزیه و تعزیه‌خوانی در نزد مردم ايران، بررسی آئين سقاييت، عاشورا در فرهنگ مردم و آئين‌های عزاداری در مناطق مختلف جهان زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند.

چارسوق هر روز از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۳۰ از شبكه فرهنگ پخش خواهد شد. «گودرزی»، «خواجه‌ييان» و «حاج حيدری» برنامه روزهای مختلف چارسوق را سردبيری می‌كنند. «نصيری‌كيا»، «دهكردی» و «حاج حيدری» تهيه‌كنندگان اين برنامه هستند.

در برنامه قلمرو كه رويكردی پژوهشی - مطالعاتی دارد؛ به موضوعات زیر پرداخته می‌شود: بررسی جامعه‌شناختی تحريفات واقعه عاشورا بر اساس دو كتاب ارزشمند «حماسه حسينی» از شهيد مطهری و «قيام امام حسين» از سيد جعفر شهيدی، نقد تاريخی گزارش ابن‌خلدون از واقعه عاشورا، فلسفه عاشورا از واقعه تا اسطوره.

«فرامرز عليخانی» سردبير و تهيه‌كننده قلمرو تاريخ و «ذوالفقاری» كارشناس اين برنامه است. تاثير واقعه عاشورا در فرهنگ ايرانی و جايگاه مراسم عزاداری در مناطق مختلف ايران، آئين‌های عزاداری در ايام تاسوعا و عاشورا در ايران فرهنگی (افغانستان، تاجيكستان، پاكستان و هندوستان) در اين برنامه بررسی می‌شود.

«احمد نصيری‌كيا» تهيه‌كننده و «مهدی دادجو» سردبير اين برنامه هستند.

رحمانيان گفت: در اين برنامه‌ها از كارشناسان زبده استفاده خواهد شد. وی از افراد صاحب‌نظر نيز دعوت كرد نظرات خود را درباره برنامه‌های در دست توليد با گروه مطالعات فرهنگی در ميان بگذارند.


کد مطلب: 10599

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10599/آئين-های-عزاداری-صدای-فرهنگی-ايران-بررسی-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir