استفاده از آلات موسيقی غيرمعمول در عزاداری‌ها ممنوع است

23 آذر 1388 ساعت 17:06

ایران‌زمین-خیمه: استفاده از آلات موسيقی غيرمعمول مثل ارگ، فلوت و غيره در عزاداری‌های مذهبی ممنوع است .


 حجت‌الاسلام «علی شكری»، مديركل اداره تبليغات اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران ، با بيان اين مطلب گفت: هيئت‌های مذهبی بايد بر گسترش فريضه امر به معروف و نهی از منكر در ايام عزاداری اهتمام ورزند و از مسايل تفرقه‌انگيز فرقه‌ای، قومی و قبیله‌ای اجتناب كنند.
حجت‌الاسلام شكری با اشاره به فرهنگ خرافی قمه‌زنی در عزاداری امام حسين(ع) تصريح كرد: قمه‌زنی در ايام عزاداری ممنوع و در صورت مشاهده اين گونه موارد در هريك از هيئت‌های مذهبی به شدت برخورد می‌‌شود.

وی افزود: هيئت‌های مذهبی بايد با تأكيد بر حفظ اصالت‌ها و به دور از تحريف وقايع عاشورا بايد در جلوگيری از بروز خرافات و بدعت‌هايی كه دون شأن فرهنگ بالنده عاشورا و قيام امام حسين(ع) است، تلاش جدی كنند.
مديركل اداره تبليغات اسلامی استان سمنان با تأكيد بر احترام گذاشتن به حقوق شهروندان و همسايگان گفت: هيئت‌های مذهبی نبايد از دستگاه‌های پخش صوت آزاردهنده در عزاداری‌ها استفاده كنند.

حجت‌الاسلام شكری اظهار كرد: توجه به جلوگيری از سد معبر و مشكل ترافيك در هنگام حركت دستجات عزاداری و تنظيم صدای بلندگو خصوصاً در ساعات آخر شب به گونه‌ای كه برای شهروندان و همسايگان مزاحمت ايجاد نكند .

وی تصريح كرد : ‌‏استفاده، ‌‏نصب و حمل شمايل‌‏ها و تصاوير منتسب به ائمه ممنوع اعلام شده است و با استفاده‌‏كنندگان اين تصاوير در هيئت‌‏ها برخورد قانونی صورت می‌گيرد.

مديركل اداره تبليغات اسلامی استان گفت: همچنين با توجه به تبعات بی‌شمار جانی، مالی و ترافيكی كه سال‌های گذشته برنامه‌هايی چون رقص علامت و نمايش علامت به دنبال داشته است، توصيه می‌شود كه هيئات مذهبی در هنگام حركت دستجات عزاداری از اين گونه علامت‌ها استفاده نكنند.

حجت‌الاسلام شكری در پايان خاطرنشان كرد: هريك از مسئولان هيئت‌های مذهبی ملزم به نصب‌العين قرار دادن اين موارد هستند و در صورت مشاهده هريك از موارد مطروحه و يا گزارش بازرسين مبنی بر توجه نكردن به آن، علاوه بر سلب مسئوليت، هيئت خاطی نيز از تسهيلات، امكانات و پشتيبانی فرهنگی محروم می‌شود.


کد مطلب: 10663

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10663/استفاده-آلات-موسيقی-غيرمعمول-عزاداری-ها-ممنوع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir