در آستانه ماه محرم

آیین سنتی طشت‌گذاری هیئت‌های مذهبی در آستارا برگزار شد

23 آذر 1388 ساعت 17:05

ایران‌زمین-خیمه:آیین سنتی و با شكوه طشت‌گذاری ویژه ماه محرم توسط هیئت‌های مذهبی، تكایا و مساجد شهرستان مرزی آستارا برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، مردم ولایتمدار و دوستدار آل علی (ع) این شهرستان عصر امروز طبق یك سنت دیرپا و معنوی كه با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی همراه بود، با قرار دادن نمادین یك طشت مسی در جایگاه ویژه‌ای از مسجد، حسینیه و تكایا به یاد شهیدان تشنه لب كربلا عزاداری كردند.

این مراسم معنوی آغازگر دوره عزاداری ماه محرم است كه توسط هیئت‌های مذهبی و امنای مساجد برگزار می‌شود.

عاشقان سرور و سالار شهیدان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ره) در آستارا در این آیین با مدیحه‌سرایی به زبان آذری و حمل پرچم‌های سبز رنگی به عنوان نماد پرچم قافله كربلا به استقبال ماه محرم می‌روند.

قربانی كردن گوسفند در جلوی دسته‌های عزادار حسینی، نذری دادن، نوشیدن آب به قصد تبرك و شفا گرفتن و روشن كردن شمع از اعمال این مراسم معنوی در آستارا است.

آیین طشت‌گذاری در آستارا از ریشه‌دارترین آیین‌های این منطقه آذری زبان گیلان است در روزهای پایان ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت برگزاری این آیین آماده شدن حسینیان آستارا برای برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان را نوید می‌دهد.

مساجد عباسیه، عزبا، حسینیه و آبروان آستارا از جمله مساجد معروف و مقدس این شهرستان مرزی هستند كه همراه با هیئت‌های متعدد مذهبی مراسم با شكوه طشت‌گذاری را به صورت ویژه برگزار می‌كنند.


کد مطلب: 10678

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10678/آیین-سنتی-طشت-گذاری-هیئت-های-مذهبی-آستارا-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir