رییس سازمان تبلیغات اسلامی:

اندیشمندان حوزه ها، دین پژوهشی را در ساحت دین شناسی پیگیری كنند

خبرگزاری ايرنا , 24 آذر 1388 ساعت 14:50

فرهنگ: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، بر ورود اندیشمندان حوزه علمیه، به مقوله دین‌پژوهی و دین‌شناسی تأکید کرد.


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی كشور گفت: اندیشمندان حوزه‌های علمیه، مقوله دین پژوهشی را در ساحت دین شناسی پیگیری كنند.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی عصر دوشنبه در مراسم رونمایی كتاب موسوعه كلمات الرسول الاعظم در قزوین افزود: ارزش فرهنگ‌ها وابسته به ذخایر فرهنگی است و فرهنگ مكتوب از هر فرهنگی ارزشمندتر است.

وی اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی نیز بر حسب وظیفه خود در نشر كتاب بخصوص كتب دینی تلاش می‌كند تا با كمك از محققان و نویسندگان، آثار فاخر و ماندگار دیگری در حوزه دین منتشر كند.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: ابزاری كه امروز به كمك پژوهش آمده غیرقابل تصور است بطوری‌ كه در فضای مجازی وب حمل هزاران جلد كتاب، قابلیت جستجوی میلیون‌ها جلد كتاب در مدت زمان بسیار اندك محیا است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه كرد: امروزه فضلا و علمای ما باید با استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه تحقیق و پژوهش به ویژه مطالعه تلاش كنند و بدانند كه میدان تحقیق و پژوهش در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی بیش از پیش گسترش یافته است.

وی تصریح كرد: در عرصه كتابخانه‌های دیجیتالی نیز، اكنون بیش از ‪  ۵۰‬هزار كتاب در فضای وب سازمان تبلیغات اسلامی فراهم شده و حوزه‌های علمیه نیز در این راستا با بكارگیری فن‌آوری‌های روز، تلاش‌های ارزشمندی انجام داده‌اند.

حجت‌الاسلام خاموشی یادآور شد: به همین منظور این سازمان در تلاش است با ایجاد كنسرسیوم از تمام كتابخانه‌های موجود در كشور، قدرت مانور بالایی در این زمینه داشته باشد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی كشور گفت: كتاب موسوعه كلمات الرسول الاعظم كار بسیار ارزشمندی است كه برای انجام چنین كاری مهم باید تا پای جان تلاش كرد و حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی برای این كتاب از سال ‪ ۶۳‬تا ‪ ۸۱‬كار تحقیق انجام داده است.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: این اثر گرانبها باید به جامعه شیعه و حوزه‌های علمیه هدیه داده شود چرا كه این اثر به سرانجام رسیده و ترجمه آن نیز تمام شده و در ‪ ۱۵‬جلد ارائه خواهد شد و چنین اقدامی جای بسی تشكر و قدردانی دارد زیرا برای تعمیق احادیث دینی كار بزرگی انجام گرفته است.

وی اضافه كرد: بیش از ‪  ۱۰‬نفر طی چهار سال از پژوهشگران پژوهشكده باقرالعلوم در گردآوری این كتاب همكاری داشتند و رونمایی این كتاب در شهر قزوین بهانه‌ای بود برای شناسایی استعدادها علمی و تحقیقی چرا كه قزوین در تحقیق ریشه‌دار است.

دکتر خاموشی تاكید كرد: شیعه متصل به رسول الله بوده و بیش از ‪۹۰‬ درصد این كتاب منقول از طریق اهل بیت است و اكنون خرسندیم كه روایات را نقل كرده و از طریق اهل بیت(ص) به دست ما رسیده است.

وی تصریح كرد: ورود ما به جهان اسلام از طریق كتاب موسوعه الكلمات رسول الاعظم ضریب نفوذ بیشتری از كتب روایی دیگری دارد كه در دست داریم و اكنون از كشورهایی به ما مراجعه شده تا این كتاب را در لبنان، یمن و مصر اجازه انتشار داده شود.

این كتاب در چهارده جلد به زبان عربی دارای پانزده هزار حدیث از رسول اكرم(ص) توسط حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی و برخی از محققان و پژوهشگران پژوهشكده باقرالعلوم(ع) گردآوری و از سوی انتشارات امیركبیر سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ شده است.


کد مطلب: 10732

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10732/اندیشمندان-حوزه-دین-پژوهشی-ساحت-شناسی-پیگیری-كنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir