«پرند ستایش در ایران» منتشر شد

25 آذر 1388 ساعت 11:31

فرهنگ: اولین مجموعه‌ تحقیقات و مطالعات هوشنگ جاوید درباره موسیقی مذهبی ایران در کتابی به نام «پرند ستایش در ایران» منتشر شد.


«پرند ستایش در ایران» نام اولین جلد از مجموعه سه جلدی موسیقی مذهبی در ایران است که به ذکر خوانی، نعت خوانی و چاوش خوانی اختصاص دارد.

هوشنگ جاوید بررسی موسیقی مذهبی در ایران را چند سال پیش آغاز کرده و کتاب‌های «آواهای روح‌نواز» جلد اول ۱۳۷۲ و جلد دوم ۱۳۸۳، « موسیقی آیینی» دو جلد در سال ۱۳۸۰ ، «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران» در سال ۱۳۸۳، «موسیقی رمضان در ایران» ۱۳۸۳ و مناقب خوانی رمضان در ایران را نگاشته است.

اولین مجموعه از سه‌گانه جاوید درباره موسیقی مذهبی ایران، به همت انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب در فصل ذکر خوانی به تعریف ذکر از دیدگاه مکاتب عرفانی، فضیلت و اهمیت ذکر در ایران، انواع ذکرخوانی و آداب آن و چند مورد دیگر پرداخته است. جاوید در فصل دوم کتاب که به نعت‌خوانی اختصاص دارد، اهمیت نعت، ذکر نام‌های پیامبر در نعت و نعت‌خوانی، نعت مصطفی، نبی پیامبر و انواع دیگر نعت را مورد بررسی قرار داده است.

فصل سوم «پرند ستایش در ایران» در ایران به چاوش‌خوانی می‌پردازد که از موضوعات متعدد آن می توان به چاوش در مستندات تاریخی، چاوش‌خوان و اهمیت او، لباس و وسایل و آداب چاوش‌خوانی و نمونه‌هایی از شعر چاوش محرم و اربعیت اشاره کرد.

جاوید درباره موسیقی مذهبی ایران می گوید: «موسیقی دینی و مذهبی از مهم‌ترین مسائل است، اما در ایران بدون تعریف، شاخه‌بندی و مجموعه شناسی باقی‌مانده‌است. به همین دلیل در این کتاب سعی کرده‌ام به تعریف جدیدی از فرهنگنامه نویسی شخصی دست پیدا کنم.»


کد مطلب: 10750

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10750/پرند-ستایش-ایران-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir