مردم اردبيل با برپايی مراسم تشت‌گذاری به استقبال محرم رفتند

ایرنا , 25 آذر 1388 ساعت 13:09

جامعه: آئین تشت‌گذاری امسال نیز همچون سال‌های گذشته در اردبیل برگزار شد.


مردم اردبیل از ماه محرم با برپایی مراسم سنتی تشت‌گذاری در بیست و هفتمین روز از ماه ذی الحجه استقبال كردند.

تشت‌گذاری یكی از مراسم سنتی ویژه منطقه اردبیل است كه به لحاظ پیشینه تاریخی و مذهبی خود به دارالارشاد، دارالامان و دارالایمان شهرت یافته است.

دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی در مساجد و تكایا به یاد لب تشنگان نهر فرات مشكی را پر از آب كرده و آن را همراه با تشتی از جنس مس كه بطور معمول بر دوش ریش‌سفیدان محله حمل می‌شود، چند دور در فضای مسجد می‌گردانند.

عزاداران با زنجیرزنی و سینه‌زنی تشت را در مكان خاصی در داخل مسجد كه با شمع‌های روشن و تصاویر ائمه معصومان(ع) جلوه داده شده است، قرار می‌دهند.

مراسم تشت‌گذاری خاطره تشنگی امام حسین(ع) و یاران باوفایش را در اذهان زنده می‌كند و این مراسم كه از علاقه و ارادت زیاد مردم منطقه اردبیل به سیدالشهدا و قمر بنی هاشم(ع) حكایت دارد تا آخرین روز ماه ذیحجه به نوبت در تمام مساجد و تكایای اردبیل انجام می‌شود.

در این مراسم نوحه‌خوانان اغلب از احوالات حضرت اباالفضل(ع) مراثی و اشعاری را با الحان سوزناك خوانده و مردم حاضر را متاثر می‌كنند.

آب این تشت‌ها نزد مردم منطقه از تقدس خاصی برخوردار بوده و بیماران و دردمندان برای شفای خود اندكی از آن را می‌نوشند.

مراسم تشت‌گذاری امسال هم طبق معمول از مسجد حسینیه ابراهیم آباد اردبیل شروع شد و این مراسم تا اولین روز ماه محرم در تمام مساجد و تكایای شهر و بخش‌ها و روستاهای تابعه ادامه خواهد داشت. همچنین در آستانه شروع این مراسم علاقه‌مندان اهل بیت(ع) از دوشنبه شب با شور و شوق در مساجد، تكایا و نیز مراسم‌های موسوم به هفته‌خوانی در منازل شهر حضور یافته‌اند.

این عزاداری‌های شبانه تا تاسوعا بطور مرتب در مساجد و تكایای منطقه اردبیل ادامه خواهد یافت و عزاداران هر محله به عنوان میهمان برای زنجیرزنی و یا سینه‌زنی به مساجد دیگر نقاط شهر می‌روند.

مردم مذهبی اردبیل معتقدند كه از دهه سوم ماه ذی‌الحجه مجالس و مراسم مربوط به شادمانی از قبیل برپایی جشن‌های عروسی و نظایر آن در منطقه به حرمت سرور شهیدان باید تعطیل شوند.


کد مطلب: 10761

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10761/مردم-اردبيل-برپايی-مراسم-تشت-گذاری-استقبال-محرم-رفتند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir