چالش بر سر عزاداری‌های محرم؛ سیاسی یا آیینی؟

25 آذر 1388 ساعت 16:02

جامعه-خیمه: چالش‌های سیاسی چند ماهه اخیر، به خصوص در تهران، عزاداری‌های ماه محرم را تحت تاثیر مواضع سیاسی آشکار و نهان قرار داده است.


در رویدادی تازه سردار محمدرضا نقدی رئییس سازمان بسیج مستضعفین در جمع مداحان بسیجی سخنرانی کرده است. نقدی منازعات سیاسی اخیر ایران را به «جنگ با حسین(ع) در خانه حسین(ع)» تشبیه کرده است.

سخنان نقدی در حسینیه شهدای بسیج به نوعی ادامه مباحثی است که جمعه گذشته در مهدیه تهران و در جمع «نخبگان هیئت‌های مذهبی» مطرح شد. آنجا نیز حجت‌الاسلام علم‌الهدی امام جمعه مشهد و منصور ارضی بر واقعه کربلا و نهضت عاشورا را با منازعات سیاسی روز ایران پیوند زده و از مداحان خواسته بودند در این‌باره برای مردم سخن بگویند.

منصور ارضی گفت که برخی دنبال این هستند که مداحان فقط برای مردم روضه بخوانند و تحلیلی از جریانات امروز ارائه ندهند. او همچنین از مداحان خواسته بود که ضمن روضه خوانی برای امام حسین(ع) اتفاقات اخیر را برای مردم تشریح کنند.

[گزارش سخنان ارضی در مهدیه تهران را بخوانید]

دعوت از مداحان برای موضع‌گیری در قبال منازعات سیاسی اخیر در حالی است که توصیه مراجع و چهره‌های ذی‌نفوذ سیاسی به این بوده است که مداحان به سبب انتساب به ائمه اطهار مجالس مذهبی را به موضع‌گیری‌های روز سیاسی که دوام کوتاه مدت دارند، نیامیزند.

[پرونده هیئت و سیاست؛ شماره ۵۹ ماهنامه خیمه]

آیت‌الله مکارم شیرازی، از خطبای مذهبی خواسته‌است که در خطابه‌ها از پرداختن به مباحث جناحی دوری کنند و در عین حال آن چه را بگویند که باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی شود. وی به خطبا توصیه کرد که همه را دعوت به وحدت کنند، مبادا که مجالس امام حسین(ع) وسیله‌ بهره‌برداری جناح‌های سیاسی شود. به باور این مرجع شیعی مجالس امام حسین(ع) حلقه اتصال هستند و باید همه دل‌ها را با هم متحد کرد.

علاوه بر این علی لاریجانی، ریاست مجلس شورای اسلامی، نیز در دیدار با مداحان و نغمه‌سرایان غدیر گفت که :«جلسات عزاداری ایام شهادت امام حسین(ع)، آوردگاه حزبی نیست، بلكه آوردگاهی برای بیداری است». به گفته لاریجانی نباید عاشورای امام حسین(ع) را خرج سیاست کرد بلکه باید از پتانسیل آن برای پیوستگی مردم بهره‌برداری کرد.

البته سخنان علی لاریجانی معطوف به حذف سیاست از عزاداری امام حسین نبود. او گفت: «ما نمی‌گوئیم مباحث سیاسی در صحنه‌ عزاداری نباشد بلكه باید با آداب خاص خود مطرح شود یعنی مسائل عمده‌ای كه به آینده مسلمین و انقلاب اسلامی مربوط است نه مسائل خرد.»

این مواضع در حالی مطرح می‌شود که بیم از حضور منتقدان دولت و معترضان به نتایج انتخابات اخیر در دسته‌های عزاداری ایام محرم و پیوند این منازعات با عزاداری امام حسین(ع) شایعه تشکیل کمیته بحران محرم در درون دولت را به دنبال داشت که با تکذیب مقام‌های مسئول روبرو شد.
[تکذیب معاون سیاسی امنیتی استانداری تهران].

البته در کنار این تکذیب‌ها فرماندهان نیروی انتظامی در روزهای اخیر تلویحا به آمادگی پلیس برای برخورد با تجمع‌های حاشیه‌ای اشاره کرده‌اند، از جمله سردار رجب‌زاده رئیس پلیس تهران بزرگ که با اشاره به اینکه پلیس به هیچ عنوان کمبود نیرو برای محرم ندارد، گفته است آمادگی برای برخورد با تجمع‌های احتمالی وجود دارد.
[ده فرمان پلیس برای هیئت‌ها]


کد مطلب: 10770

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10770/چالش-سر-عزاداری-های-محرم-سیاسی-یا-آیینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir