مسئول مجمع الذاکرین تهران

مطالعه ضعیف؛ آسیب بزرگ مداحان

خبرگزاری مهر , 29 آذر 1388 ساعت 10:15

رویداد:غلامرضا سازگار در میان آسیب‌هایی که عرصه مداحی را تهدید می‌کند به بی‌مطالعه روضه خواندن و ارائه روضه‌های خوارکننده اشاره کرد و گفت: این آسیب‌ها از عدم مطالعه، عدم داشتن استاد و عدم تقوا نشئت می‌گیرند که اگر این مسئله رعایت شود این آسیب‌ها به وجود نخواهد آمد.


غلامرضا سازگار مداح اهل بیت اظهار داشت: عرصه مداحی را نمی‌توان یکجا مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. این عرصه اکنون به دو قسمت تقسیم شده است. یک دسته از مداحان را جوانان پرشوری تشکیل داده‌اند که مطالعه آنها کمتر است و یک دسته دیگر از مداحان کسانی هستند که به عزاداری سنتی توجه داشته، مراسم را به خوبی برگزار می‌کنند، قصیده می‌خوانند، به اشعار پرمحتوا و همچنین از بر کردن شعر توجه دارند.

این شاعر و مداح اهل بیت در ادامه اظهارات خود با اشاره به ویژگی‌های اشعاری که برای مداحی انتخاب می‌شوند گفت: اشعار باید با روایات وفق داشته باشند، خلاف سیره اهل بیت نباشد، اشعاری باشند که مورد پذیرش عالمان و افراد عامی هستند چرا گاهی اوقات اشعاری خوانده می‌شود که تنها مورد پذیریش یک انجمن شعری است.

وی تأکید کرد: اشعار مداحی باید از ویژگی‌های شعر سعدی برخوردار باشند. اشعار سعدی برای مداحی سروده نشده اما مورد پذیرش عارف، عالم و عامی هستند. شعر مداحی در عین اینکه باید از غنا و محتوای لازم برخوردار باشد باید زبان جامعه باشد.

غلامرضا سازگار گفت: مداح به مثابه لباس احرام است، اگر لباس سفید احرام سیاهی داشته باشد بسیار نمایان خواهد داشت. مداح اگر کوچکترین کار غیراخلاقی انجام دهد در تمام وجود وی نمایان می‌شود.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه روضه معقول بخوانید گفت: مداح باید پیش از انتخاب اشعار خود این امر را بررسی کند که آیا این شعر را جامعه از وی می‌پذیرد یا خیر. کلماتی که ادا می‌شوند نباید به نحوی باشند که امام زمان از ما دلگیر شود.


کد مطلب: 10827

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10827/مطالعه-ضعیف-آسیب-بزرگ-مداحان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir