کد مطلب : ۱۰۸۵۷
هشدار دكتر جابر عناصری نسبت به استفاده از واژههای نامربوط در تعزیه
جابر عناصری، پدر تعزیه دانشگاهی ایران، در سالن اجتماعات حوزه هنری استان یزد برگزار شد.
دکتر عناصری گفت: «تعزیه نمایشی است که به جز ایران در هیچ جای دیگر وجود ندارد و این از افتخارات ما ایرانیان است.»
این مدرس دانشگاه نسبت به کاربردن واژههای نامربوط و وارداتی در تعزیه هشدار داد و افزود: «ما باید الفاظ و جملههای اصیل این هنر را همانگونه که هست به مردم کشورمان و حتی جهانیان عرضه نماییم، زیرا تعزیه نمونه بارز نبوغ نمایشی ایرانیان است.»
وی با بیان این که ریا، ابهام، گزافه گویی و خرافه تعزیه را از مسیر واقعی خود خارج میسازد، اخلاص و عشق را رمز بقا و ماندگاری این هنر نمایشی دانست و اظهار کرد: «مسئولان و دستاندرکاران امر تعزیه باید مطالب و نسخههای درست و واقعی را در اختیار تعزیهخوانها قرار دهند و در انتخاب شبیهخوانها، بیان مطالب و همچنین نوع و رنگ لباس آنها نیز دقت کنند.»
عناصری بر استفاده بهجا و درست از وسایل، ادوات و اجرای حرکات متناسب تعزیهخوانی تاکید کرد و گفت:«ابتدا باید مفهوم و هدف تعزیه را شناخت و سپس نسبت به اجرای آن اقدام کرد.»
این پژوهشگر و تعزیهشناس خواستار بهرهمندی از ایده، نظر و خاطرههای تعزیهخوانها در خلق نمایشنامهها شد و ادامه داد:«اگر می خواهیم هنر دینی قوی و با محتوا داشته باشیم باید از تعزیه و خاطرات تعزیه خوانها نیز به نحو مطلوب استفاده کنیم.»
وی همچنین گفت:«ما در اجرای تعزیه اصول، روش و قراردادهای خاص داریم که میبایست براساس آنها عمل کنیم و از بکارگیری جملات و وسایل غیرموجه و نادرست بپرهیزیم.»
همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نشست پژوهشی «هنر و عاشورا»با رویکرد بایدها و نبایدهای تعزیه با حضور دکتر دکتر عناصری گفت: «تعزیه نمایشی است که به جز ایران در هیچ جای دیگر وجود ندارد و این از افتخارات ما ایرانیان است.»
این مدرس دانشگاه نسبت به کاربردن واژههای نامربوط و وارداتی در تعزیه هشدار داد و افزود: «ما باید الفاظ و جملههای اصیل این هنر را همانگونه که هست به مردم کشورمان و حتی جهانیان عرضه نماییم، زیرا تعزیه نمونه بارز نبوغ نمایشی ایرانیان است.»
وی با بیان این که ریا، ابهام، گزافه گویی و خرافه تعزیه را از مسیر واقعی خود خارج میسازد، اخلاص و عشق را رمز بقا و ماندگاری این هنر نمایشی دانست و اظهار کرد: «مسئولان و دستاندرکاران امر تعزیه باید مطالب و نسخههای درست و واقعی را در اختیار تعزیهخوانها قرار دهند و در انتخاب شبیهخوانها، بیان مطالب و همچنین نوع و رنگ لباس آنها نیز دقت کنند.»
عناصری بر استفاده بهجا و درست از وسایل، ادوات و اجرای حرکات متناسب تعزیهخوانی تاکید کرد و گفت:«ابتدا باید مفهوم و هدف تعزیه را شناخت و سپس نسبت به اجرای آن اقدام کرد.»
این پژوهشگر و تعزیهشناس خواستار بهرهمندی از ایده، نظر و خاطرههای تعزیهخوانها در خلق نمایشنامهها شد و ادامه داد:«اگر می خواهیم هنر دینی قوی و با محتوا داشته باشیم باید از تعزیه و خاطرات تعزیه خوانها نیز به نحو مطلوب استفاده کنیم.»
وی همچنین گفت:«ما در اجرای تعزیه اصول، روش و قراردادهای خاص داریم که میبایست براساس آنها عمل کنیم و از بکارگیری جملات و وسایل غیرموجه و نادرست بپرهیزیم.»
مرجع : خبرگزاری ايسنا