عماد افروغ در گفت‌وگو با ایلنا:

شبیه‌سازی‌های یزیدی و حسینی مختص ذهن‌های کلیشه‌ای است

خبرگزاری کار , 1 دی 1388 ساعت 16:07

جامعه: : یک استاد جامعه‌شناس در توصیه به مجالس عزاداری گفت: امروز باید در مقوله عزاداری‌ها بیشتر از زبان کتاب و ائمه اطهار(ع) برخورد شود و از شبیه‌سازی‌های کاذب تاریخی که البته مدتی است به جان این کشور افتاده فاصله گرفت شبیه‌سازی‌هایی که به عقیده من تنها برآمده از یک ذهن ساده‌اندیش و کلیشه‌ای می‌تواند باشد.


عماد افروغ در پاسخ به سوالی در خصوص ورود سیاست به مجالس و تریبون‌های عزاداری، اظهار کرد: اینکه در کل گفته بشود به ابعاد و وجوه سیاسی و ریشه‌ها و پیام‌های سیاسی عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله کاری نداشته باشیم، سخن ناصوابی است.

او با بیان اینکه این قیام مصداق امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: مهمترین وجه این عطف اسلامی امر به معروف و نهی از منکری است که مردم نسبت به حاکمان خود دارند، بنابراین باید علمای ما به تبیین فلسفه این قیام بکوشند و دهه عاشورا هم مهمترین و بهترین فرصت برای تبیین فلسفه قیام عاشورا است.

افروغ با انتقاد از مصداق‌یابی‌هایی که اخیرا از سوی برخی مطرح می‌شود تاکید کرد: اینکه با مصداق‌یابی و شبیه‌سازی‌ها مخالفین خود را به طایفه‌ای در این قیام مقایسه می‌کنند، به عقیده من نمی‌تواند هیچ توجیه منطقی داشته باشد. این شبیه‌سازی‌ها نه‌تنها توجیه‌پذیر نیست، بلکه با شرایط امروزی ما در تضاد است.

این نماینده سابق مجلس با تاکید اینکه این شبیه‌سازی‌ها هیچ اثر شرعی و عقلی ندارد، گفت: امروز ما در شرایطی به سر می‌بریم که به شدت نیازمند وحدت هستیم از این جهت باید بیشتر بر نقاط و محورهای مشترک اصرار بورزیم.

او ادامه داد: اتفاقا اصرار بر وحدت هم یکی از پیام‌های همیشگی بزرگواران دین ما نسبت به رفتار مسلمانان در برابر یکدیگر بوده است. اگر این مساله برای عده‌ای قابل درک نیست و در جهت استفاده از فرصت‌ها برای بهره‌برداری‌های سیاسی خود پرداخته و پایه‌های یک جناح سیاسی را تحکیم کنند، آن وقت این عده باید منتظر عواقب کارشنان باشند.

افروغ با بیان اینکه نگرانی امروز ما مقابله به مثل عزاداران حسینی در مقابل این اساعه ادب‌ها است، اظهار کرد: متاسفانه امروز برخی بدون فهم فلسفه وجودی این قیام و خطاب به ملت عزادار حسینی با استفاده از تریبون‌های عزاداری دسته‌بندی‌های حسینی و یزدی راه می‌اندازند که این دسته بندی‌ها بازتاب مخربی می‌تواند داشته باشد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه برای دور شدن از این فضا چه باید کرد؟ گفت: توصیه می‌شود از این دسته‌بندی‌ها در سطح خرد و میانه پرهیز شود و بیشتر به ابعاد کلان و مفهومی قضیه پرداخته شود.

افروغ با تاکید بر اینکه قیام عاشورا باید ریشه‌یابی شود که در واقع چرا امام حسین(ع) و یاران ایشان قیام کردند، گفت: مداحان بیشتر باید به خصوصیات سیاسی و اجتماعی آن دوران و سیره نظری و عملی امام حسین(ع) بپردازند.

او با ابراز تاسف از شبیه‌سازی‌های کاذب تاریخی اظهار کرد: عده‌ای بدون اینکه سواد لازم را داشته باشند، دست به یکسری مقایسه‌های مصداقی که هیچ توجیه ندارد می‌زنند که به عقیده من این شبیه‌سازی‌ها تنها برآمده از یک ذهن ساده‌اندیش و کلیشه‌ای می‌تواند باشد.


کد مطلب: 10880

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10880/شبیه-سازی-های-یزیدی-حسینی-مختص-ذهن-های-کلیشه-ای

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir