رنگ سیاست بر دیوارهای هیئت‌های مذهبی

1 دی 1388 ساعت 19:33

جامعه - خیمه: سیاسی شدن هیئت‌های مذهبی اتفاقی است که در چند سال اخیر با ورود بحث های جناحی در مجالس مذهبی رونق زیادی گرفته و انتخابات اخیر و وقایعی که پس از آن رخ داد ، بر رونق این بازار افزوده است. موافقان ومخالفان اظهار نظرهای سیاسی در هیئت‌های مذهبی هر کدام این ورود به عرصه سیاست را به گونه‌ای تاویل می‌کنند.


مجالس عزاداری، اندیشه‌های سیاسی را بیان كنند

محسن غرویان بر ورود مسائل سیاسی و اندیشه سیاسی به مجلس عزاداری امام حسین (ع) تاكید می‌کنداما او هم بر این عقیده است که استفاده از تریبون‌ها برای هجمه به افراد باعث ایجاد تنش و كاسته شدن از روح معنوی مجالس عزاداری می‌شود.

این شاگرد مصباح یزدی با اشاره به اینکه نهضت امام حسین (ع) یک نهضت سیاسی بوده است؛ می‌گوید: توصیه علما برای عدم ورود مجالس عزاداری به بحث‌های سیاسی برای جلوگیری از ورود دسته‌بندی‌های سیاسی به این مجالس است.

از تریبون‌های عزاداری مچ‌گیری نشود

سید رضا کرمی نماینده مجلس در این رابطه می‌گوید: مطالب سیاسی كه به معنای تدبیر و تفكر و اندیشه باشد، قطعا از دیانت ما جدا نیست؛ اما قرار باشد از تریبون‌های عزاداری در ماه محرم بحث‌های سیاسی كه جنبه مچ‌گیری، افشاگری و هتک‌حرمت بیان چنین مطالبی جز ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلافات هیچ نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تاكید كرد: از تریبون‌های عزاداری در ماه محرم به جای نقدهایی كه جنبه اتهام دارند، باید به دنبال بیان كلمات خود حضرت امام حسین و دستاوردهای قیام ایشان پرداخته شود.

او در ادامه با بیان اینكه قیام امام حسین(ع) قیام علیه یک نظام و حاكم فاسد بوده است، گفت: پیام این قیام، این بود كه امام حسین اعلام كرد تحت سلطه حاكم ظالم و جاعلی همچون یزید كه از بیت‌المال سوءاستفاده می‌كند نمی‌رود.

از سران فتنه در ایام محرم و صفر یاد شود

اما از سوی دیگر حسین ابراهیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: درست است که در مراسم عزاداری نباید بازی‌های سیاسی شکل گیرد اما در برخی مواقع لازم است افرادی که ما را عزادار کرده‌اند، معرفی شوند.

او با تاكید بر اینكه قیام امام حسین(ع) کاملا سیاسی-دینی بوده است، افزود: سیاست از عزاداری امام حسین(ع) جدا نشدنی است چراكه ایشان برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه قیام کردند و قیام امام حسین(ع) بدون سیاست قیام نام نخواهد داشت.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی یادآور شد:درست است که در مراسم عزاداری نباید بازی‌های سیاسی شکل گیرد اما در برخی مواقع لازم است افرادی که ما را عزادار کرده‌اند،معرفی شوند.

ابراهیمی در پایان گفت:در مراسم عزاداری محرم باید عبرت‌های روز عاشورا و درس‌های آن برای مردم بیان شود و از سیاست‌بازی خودداری شود.

نقل‌قول‌های این گزارش از خبرگزاری کار ایران است.


کد مطلب: 10883

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10883/رنگ-سیاست-دیوارهای-هیئت-های-مذهبی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir