امام جمعه مسجد جامع محمدیه تاجیكستان:

حسین‌(ع) سمبل مبارزه حق برضد باطل و نمونه جان‌فدایی در راه اسلام است

ایکنا , 5 دی 1388 ساعت 13:14

جهان: ائمه جمعه تاجیكستان، در مراسم باشكوه نماز جمعه كه با حضور خیل عظیم نمازگزاران اهل سنت در مساجد جامع این كشور برگزار شد، یاد و خاطره امام حسین (ع) و یاران باوفایش را گرامی داشتند.


در دوشنبه، به همین مناسبت امام جمعه مسجد محمدیه تاجیكستان، در نماز جمعه مسجد جامع «محمدیه» در ناحیه «وحدت» در 30 كیلومتری شرق دوشنبه كه با حضور بیش از 10 هزار تن از نمازگزاران اهل سنت برگزار شد، از فداكاری‌های امام حسین (ع) و یاران با وفایش تجلیل كرد. 

«نورالدین‌جان توره‌جان‌زاده» كه یكی از روحانیون بانفوذ و معروف اهل سنت تاجیكستان است، در مراسم نماز جمعه این هفته به ذكر گوشه هایی از زندگانی اهل بیت پیامبر اسلام و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش توسط دشمنان اسلام اشاره كرد. 

امام جمعه مسجد جامع محمدیه در این مراسم از حسین (ع) به عنوان سمبل مبارزه حق برضد باطل و نمونه جسارت و جان‌فدایی در راه اسلام یاد كرد. 

این روحانی برجسته اهل سنت تاجیكستان گفت: این فرزند عزیز خانواده علی (ع) و فاطمه(ع) و نور چشم حضرت محمد (ص) با دسیسه و دشمنی كفار و با دستور عبیدالله ابن‌زیاد لعین به قتل رسید و به پرجم مبارزه مسلمانان برای حمایت از اسلام تبدیل شد. 

توره‌جان‌زاده كه سخنانش به طور مكرر با صدای گریه و فغان عاشقان اسلام و دوستداران اهل بیت پیامبر(ص) قطع می‌شد، این رویداد سال 61 هجری را از فجیع‌ترین حوادث ماه محرم و همچنین تاریخ اسلام ذكر كرد و افزود: شهادت حسین (ع) رمز پیروزی مسلمانان بر كفار و پرچم جان‌فدایان راه حق شد. 

امام جمعه ناحیه وحدت تاجیكستان پیش از آغاز خطبه‌های نماز جمعه غزلی از شاعر عرفانی تاجیك معروف به «مولوی جنونی» را كه 120 سال پیش در سوگ شهادت حسین (ع) و یارانش سروده بود را برای نمازگزارن خواند كه سبب شور و ناله و ضجه نمازگزاران در عزای فرزند پیامبر شد. 

این روحانی سرشناس تاجیك در پایان خطبه‌های خویش از جمع نمازگزاران خواست برای آزادی مردم و سرزمین فلسطین، برگشت ثبات و صلح به افغانستان و عراق دعا كنند. 

وی با زاری از نمازگزارن خواست در این ماه مبارك و در این شب و روز سوگواری از حسین (ع) برای پیروزی اسلام و مسلمین و آبادی سرزمین‌های اسلامی در تمام جهان دعا كنند. 

مراسم بزرگداشت محرم و شهادت امام حسین (ع) در نمازهای جمعه سایر مساجد جامع تاجیكستان نیز برگزار شد.


کد مطلب: 10957

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10957/حسین-ع-سمبل-مبارزه-حق-برضد-باطل-نمونه-جان-فدایی-راه-اسلام

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir