نماز ظهر عاشورا در سراسر ایران اقامه شد

خبرگزاری ايرنا , 7 دی 1388 ساعت 9:42

جامعه: نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز امام حسین‌(ع) و یارانش در صحرای کربلا، با حضور ‌عزاداران حسینی در سرتاسر ایران برگزار شد.


مراسم نماز ظهر عاشورا به امامت آیت الله غیوری امام جمعه شهرری با شکوه و جلوه خاصی در صحن عتیق آستان عبدالعظیم‌(ع) با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد.

«محمود احمدی نژاد» حوالی ظهر دیروز در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در جمع عزاداران شهرری و دسته‌های عزاداری حضور یافت.

مراسم عزاداری در سوگ امام حسین‌(ع) و یاران با وفایش با حضور انبوه مردم عزادار ری و دسته‌های عزاداری در شهرری اقامه شد.

اصفهان
-------
مردم اصفهان پس از عزاداری عاشورای حسینی در ظهر عاشورا، در حسینیه‌ها، تکایا، مصلاها و خیابان‌ها به اقامه نماز ظهر عاشورا پرداختند.

خطبای نماز ظهر عاشورا در جمع عزاداران اصفهان فرازهایی از اهداف قیام عاشورا، برپایی و اقامه نماز ظهر عاشورا را بیان کردند.

ائمه جماعات ظهر عاشورا در اصفهان تاکید کردند که ایثارگری و شهادت، مقاومت و پایداری، عشق به خدا و عبودیت حق، اجرای احکام الهی و امر به معروف و نهی از منکر، زنده نگهداشتن ارزش‌های الهی و جلوگیری از انحراف اسلام از درس‌های مهم قیام عاشورای حسینی است.

نماز ظهر عاشورا علاوه بر اصفهان در شهرستان‌های این استان نیز با حضور خیل عزاداران و عاشقان حسینی اقامه شد.

سمنان
--------
نماز ظهر عاشورا در سمنان در فضایی معنوی و همراه با برافراشتن پرچم سرخ حسینی به امامت حجت الاسلام محمدباقر عبدوس امام جمعه موقت سمنان در میدان امام حسین‌(ع) این شهر اقامه شد.

حضور گسترده عزاداران که در بین آنها جوانان و نوجوانان و نیز بانوان نیز حضور داشتند به شکوه نماز ظهر عاشورا در سمنان افزوده بود.

قبل از اقامه نماز ظهر عاشورا در فضایی حزن‌انگیز و معنوی همراه با شعارهای «یا حسین»، «یامظلوم»، بیرق سرخ متبرک شده به بارگاه ملکوتی حضرت ابا عبدالحسین(ع) بر فراز میدان امام حسین سمنان به اهتزار در آمد.

در این مراسم عزاداران با سینه‌زنی و نوحه‌خوانی عاشورای حسینی را گرامی داشتند و در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) اشک ماتم ریختند.

نماز ظهر عاشورا در دیگر شهرها و بخش‌های استان سمنان با حضور خیل عزاداران حسینی برگزار شد و مردم شیفته خاندان عصمت و طهارت‌(ع) به یاد حضرت حسین (ع) و یاران باوفایش در دشت کربلا، به نماز ایستادند.

زنجان
------
مردم عزادار زنجان و روستاهای تابعه ظهر روز عاشورا با اجتماع در تکایا، مساجد و صحن متبرکه امامزاده حضرت سید ابراهیم‌(ع) نماز ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز و راز و نیاز حضرت سیدالشهدا‌(ع) در صحرای کربلا، اقامه کردند.

نمازگزاران سوگوار و سیاهپوش، پیشانی بندگی و عبودیت به خاک مالیدند و در مقابل عظمت و عشق حسین بن علی‌(ع) به درگاه احدیت سر تعظیم فرود آوردند.

برخی هیئت‌های عزادار نیز که در معابر عمومی در حال سوگواری بودند با شنیدن ندای «الله اکبر» موذن متوقف شده و در همان محل نماز ظهر عاشورا را در صفوفی به هم فشرده و با دلی آکنده از بندگی خدا، اقامه کردند.

ائمه جماعت نیز پس از خاتمه آیین پرفیض نماز ظهر عاشورا، در خصوص واقعه دشت نینوا و اهداف سالار شهیدان حسین بن علی‌(ع) و یاران باوفای آن حضرت سخن گفتند و بر ضرورت حفظ حرمت ایام محرم و صفر و احیاء و ترویج فریضه حسنه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کردند.

نمازگزاران ظهر عاشورا در پایان، زیارتنامه عاشورا و «دعای وارث» را قرائت و برای سلامتی علمای اسلام دعا کردند و زبونی دشمنان قرآن و خاندان رسول الله را از درگاه خدا مسالت نمودند.

زیارت پرفیض عاشورا نیز همزمان با سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) قبل از طلوع آفتاب روز عاشورا با حضور انبوه مردم سیاهپوش و سوگوار در اکثر مساجد و تکایای زنجان و شهرهای تابعه این استان قرائت شد.

ایلام
-----
همزمان با دهمین روز محرم الحرام نماز ظهر عاشورا روز یکشنبه در ایلام اقامه شد.
هزاران نفر از عزاداران ایلامی پس از شرکت در آئین‌های عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله حسین‌(ع) نماز ظهر را به یاد آخرین نماز سالار شهیدان اقامه کردند.

شرکت‌کنندگان اعم از پیر و جوان پس از اقامه نماز ظهر به یاد شهادت مظلومانه اباعبدالله(ع) اشک ماتم ریختند.

همچنین پس از اقامه نماز، زیارت پرفیض عاشورا قرائت شد.
نظیر چنین آئینی در شهرستان‌های دره شهر، دهلران، ایوان، مهران، ملکشاهی، آبدانان و شیروان چرداول نیز برگزار شد.

قم
----
نماز ظهر عاشورا روز یکشنبه به صورت جماعت و با شکوه هر چه تمامتر در حرم حضرت معصومه‌(س) در قم و خیابان‌های اطراف برگزار شد.

خیل عزاداران حسینی در قم و دسته‌های مختلف عزاداری که از مسیرهای گوناگون به سمت حرم مطهر در حال حرکت و عزاداری بودند با بلند شدن نوای روحبخش اذان ظهر، عزاداری را موقتا متوقف کرده و با تشکیل صفوف به هم فشرده، نماز جماعت ظهر و عصر را به امامت حجت الاسلام محمد سعیدی امام جمعه موقت قم اقامه کردند.

همچنین دسته‌های سینه‌زنی و عزاداری که هنگام اذان در صحن اصلی حرم حضرت معصومه(س) و اوج شور و هیجان عزاداری مقابل رواق اصلی حرم مطهر بودند نیز به سرعت صف‌های جماعت را تشکیل داده و با تاسی به امام حسین‌(ع) و نماز ظهر عاشورای سالار شهیدان، در این فریضه الهی شرکت کردند.

خیابان‌های اطراف حرم مطهر نیز شاهد مساعدت مردم برای مفروش کردن حداقل بخش‌هایی از خیابان با زیلو، سجاده و موکت بود تا بویژه عزاداران کهن سال و بانوان بهتر بتوانند نماز جماعت را در این هوای سرد بجا آورند.

کرمانشاه
----------
نماز ظهر عاشورا جهت زنده نگه داشتن فلسفه قیام امام حسین‌(ع) با حضور سوگواران هیئت و دسته‌های مختلف عزاداری در محل مزار شهدای شهر قصرشیرین به امامت امام جمعه این شهرستان حجت الاسلام محمد شریفی برگزار شد.

همچنین نماز ظهر عاشورا در سرپل ذهاب و گیلانغرب به امامت امامان جمعه این شهرستان‌ها حجج الاسلام محمد مهدی محزون و محمد آفتابی برگزار شد.

گزارش‌های رسیده حاکیست هیئت‌های عزاداری در شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز به مانند سایر نقاط کشورمان صحنه‌هایی از عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش گذاشتند.

قشم
------
نماز پر شکوه ظهر عاشورا با حضور مردم مومن و دوستداران اهل بیت رسول خدا محمد بن عبدالله‌(ص) در نقاط مختلف شهرستان قشم برگزار شد.

امام جمعه شهرستان قشم در مراسم نماز ظهر عاشورا طی سخنانی، گفت: «ای کاش این امت ولایی در کنار حسین بن علی‌(ع) در کربلا بودند و عشق به فرزندان علی‌(ع) را در کنار مولای خود، به نمایش می‌گذاشتند.»

حجت الاسلام والمسلمین سید داوود موسوی افزود: «داشتن امتی همانند امت ولایی ایران از آرزوهای همه انبیا و اولیا الهی بوده و امروز بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در نماز ظهر عاشورای حسینی قشم را جوانانی تشکیل می‌دهند که دشمنان نظام اسلامی برای دوری آنان از مسیر انقلاب اسلامی، هزینه و تلاش زیادی کرده اند.»

وی گفت: «جوانانی که با گذشت یک هزار و ۳۷۰ سال از انقلاب خونین کربلا و بدون دیدن سید و سالار شهیدان حسین بن علی‌(ع) طی ۱۰ روز گذشته نمایشی از حضور و حمایت از ولایت را در جای جای میهن اسلامی از جمله شهرستان قشم به نمایش گذاشتند، از افتخارات اسلام ناب محمدی، هستند.»

کیش
------
نماز ظهر عاشورا پس از عزاداری خیل مشتاقان حسینی، به امامت حجت الاسلام و المسلمین «راشد یزدی» در مصلی کیش اقامه شد.

همچنین مراسم نمادین «خیمه سوزان» همزمان با عاشورای حسینی در مصلی کیش برگزار شد.

در این مراسم نمادین، مظلومیت کاروان امام حسین‌(ع) و یاران با وفایش پس از به شهادت رسیدن آن امام شهید، در مصلی جزیره کیش به نمایش گذاشته شد.

جزیره زیبای کیش با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت درآب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده و ۳۴ هیئت عزاداری از قوم‌های مختلف در آن هر ساله فعالیت می‌کنند.

بندرعباس
----------
مردم بندرعباس نماز ظهر را با جماعت به امامت آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس اقامه کردند.

نمازگزاران ظهر عاشورا که مسافت‌های دور و نزدیک را پای پیاده طی کرده بودند، این واجب الهی را در خیابان‌های اطراف مصلای قدس بجا آوردند.

عزاداران حسینی با برپایی نماز ظهر عاشورا یکبار دیگر این سنت حسنه که امام حسین‌(ع) در آخرین لحظه عمر خود با یارانش به جا آورد، در فضای معنوی و وحدت اقامه کردند.

نظیر این مراسم در تمامی شهرهای هرمزگان با شکوه خاصی و با شرکت عزاداران حسینی برگزار شد.


کد مطلب: 10993

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/10993/نماز-ظهر-عاشورا-سراسر-ایران-اقامه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir