تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۱۰۱۸
عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز:

پیام حسین(ع) جنبش‌های رهایی‌بخش را ارتزاق كرده، به آنان آرمان می‌دهد

پیام حسین(ع) جنبش‌های رهایی‌بخش را ارتزاق كرده، به آنان آرمان می‌دهد
عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز گفت: پیام حسین(ع) همه جنبش‌های رهایی‌بخش را ارتزاق كرده، به آنان جان، روح و آرمان می‌دهد.

حجت‌الاسلام محمد مقدم طی سخنانی هدف از پرداختن به قیام امام حسین را تبیین نقش واقعه عاشورا در كرامت انسان و احیای شخصیت جامعه اسلامی عنوان كرد و گفت: اگر بزرگترین رسالت پیامبران را تكریم انسان قلمداد كنیم قرآن نقش خودكامگان را تحقیر انسان بیان می‌كند و چنانچه به خصیصه‌ها و نمودارهایی كه در كرامت و كمال انسانی نقش برجسته‌ای دارند بیندیشیم سه گزاره به عنوان اصلی‌ترین گزاره‌ها در كمال و كرامت انسان خواهند بود كه عبارتند از آگاهی، آزادی و مسئولیت و چنانچه این سه گزاره در زندگی انسان وجود نداشته باشند در جامعه انسانی نه از كرامت و نه از كمال اثری خواهد بود.

او با بیان اینكه انسان با آگاهی، مسئولیت و آزادی به كرامت می‌رسد، ادامه داد: پیامبران آمده‌اند كه افق دانش و بینش را در مقابل انسان بگشایند. پرسش‌ها را پاسخگو بوده و در خصوص چیستی آفرینش ابهام‌ها را بزدایند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز اضافه كرد: چنانچه از انسان، آزادی، آگاهی و مسئولیت گرفته شود به تعبیر قرآن حیات این انسان دستخوش نابودی خواهد بود.

او با اشاره به آیه‌ای در مورد كشته‌شدگان راه خدا كه آنان را مرده نمی‌داند، گفت: زندگی در قرآن گاهی به معنای حیات جسمانی كه حكایت از وجود علائم حیاتی در بدن می‌كند، بكار رفته و گاهی نیز برخی مفاهیم و واژگان به كار رفته كه حیات انسانی را بیان می‌كند. قرآن می‌خواهد بگوید یک قسم دیگر حیات، حیات انسانی است كه انسان در آن حیات باید آگاهی، توانایی، آزادی داشته و به حقوقش اعتنا شود و صاحب كرامت باشد.

این استاد دانشگاه افزود: در جامعه‌ای كه آرمان‌هایش به تاراج رفته، قلم‌هایش شكسته، لب‌هایش دوخته، زبان‌هایش بریده، مردانش دربند و بر لبان دشمنانش لبخند است، در واقع این جامعه تنها می‌اندیشد كه زنده است چرا كه مرده است، بنابراین قرآن برای حیات و مرگ انسان معنای راستین را تصویر می‌كند.

او با اشاره به اینكه چنانچه آگاهی، آزادی و مسئولیت از زندگی انسان گرفته شود كرامت و شخصیت او گرفته خواهد شد، به سال 61 هجری و قیام امام حسین اشاره كرد و گفت:‌ حسین‌بن‌علی(ع) در برابر نظام خودكامه‌ای ایستاد كه هم جهالت را بر مردم حاكم كرده و هم اختناق، استبداد و بی‌تفاوتی را. به طوری، آنانی كه فریاد زدند خاموش شدند، یاران بیدارگر و بیداری‌آفرین پیامبر یا سرنوشت‌شان تبعید بود و یا حلقومشان دریده دست دشمنان قرار گرفت.

مقدم اضافه كرد: عده‌ای نیز سر در آخور یزید و بنی‌امیه برده و این سئوال پیش نمی‌آمد كه بر جامعه اسلامی چه شده است، در حالی كه هنوز 50 سال بیشتر بر امت اسلامی نگذشته است.

او گفت: ابا‌عبدالله(ع) در سال 61 به آرمان‌های بعثت نگاه می‌كند، قرار نبود یزید به جای خدا بنشیند. بنا نبود اصحاب پیامبر در بند باشند، بنا نبود بیت‌المال، مال‌البیت بشود و اموال ملی برای خاموش كردن آرمان‌های بعثت مصرف بشود. بنا نبود خلافت پیامبر به سلطنت تبدیل شود و همچنین بنا نبود كه بزرگان، مفسران، مورخان و راویان مسجد، منبر و روضه سر در آخور بنی‌امیه فرو برده و برای حفظ دنیایشان چوب حراج به دین خود و مردم بزنند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان اینكه همچنین بنا نبود اسلام آن‌گونه تفسیر شود كه در آن نه از ظلم‌ستیزی و نه از عدالت‌گستری خبری باشد، افزود: اگر حسین‌بن‌علی خاموش و ساكت می‌شد و چنانچه بیعت را می‌پذیرفت به معنای تائید همه این زشتی‌ها می‌بود.

او در ادامه با اشاره به اشعاری در خصوص نكوهش سكوت در برابر اختناق، خفگی و بی‌عدالتی، گفت: در اینجا حسین‌بن‌علی فریادی می‌زند كه طنینش در همه نسل‌ها و همه عصرها گوش‌ها را نواخته و لرزه بر اندام امت‌های اسلامی می‌افكند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ابا‌عبدالله(ع) همچنین فریاد می‌زند به هوش باشید. در اسلام بنی‌امیه اصول اسلامی به گونه‌ای طراحی شده كه اسلام پیامبر ـ دین برابری، برادری، نجات، عشق، تعالی، پیشرفت، امیدواری ـ تبدیل می‌شود به وسیله‌ای برای پاداشت قدرت قدرتمندان.

او ادامه داد: سال 61 هجری پیام حسین(ع) كه از درون‌مایه‌های سبز ایشان جان گرفته، همه جنبش‌های رهایی‌بخش را ارتزاق كرده، به آنها جان، روح و آرمان می‌دهد. می‌گوید كه حسین زنده است و زندگی‌بخش زیرا حسین(ع) با عدالت بود.

مقدم گفت: در سال 61 هجری حسین(ع) می‌خواهد به ما بیاموزد كه به هوش باشید دین یزید و بنی‌امیه با آرمان‌های بعثت فاصله فراوان دارد. در دین آنان تحقیر آدمیان، خشونت و ارعاب مطرح، دارها آغشته به خون رادمردان و فریادها به نام دین خاموش شده است.

او گفت: همچنین حسین(ع) در سال 61 هجری فریاد زد كه اگر من در روز عاشورا شهید شدم مواظب باشید در عاشورای دیگر حسین‌های دیگر را ذبح نكنند كه هر روز عاشورا، هر زمین كربلا و هر ماهی محرم است.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز تاكید كرد: حسین آمده است به ما بیاموزد كه كرامت انسان در سایه آزادی، آگاهی و مسئولیت‌پذیری وی محقق می‌شود. همچنین فریاد می‌زند كه دین من با ریا، كلك، دروغ و نیرنگ میانه‌ای ندارد. آنچه بزرگ است خدا است، انسان‌ها در برابر قانون خدا برابرند.

او در ادامه تاكید كرد: به هوش باشید كه در طول تاریخ همواره دو اسلام در برابر هم قرار می‌گیرند. شما هستید كه باید آن را همان‌گونه كه حسین(ع) و حسین‌واران انتخاب كردند، انتخاب كنید.

این استاد دانشگاه تاکید کرد :‌ما امشب آمده‌ایم تا میثاق خود را با حسین (ع) تائید و تاكید كنیم.

حجت‌الاسلام مقدم در پایان همچنین به رحلت‌ آیت‌الله منتظری اشاره كرد و با تسلیت درگذشت این عالم  گفت: عاشورای امسال رنگ و بوی دیگری دارد زیرا در آستانه هفتمین روز رحلت حضرت آیت‌الله منتظری، عالم وارسته، فقیه بزرگوار و كسی كه به رغم همه بی‌مهری‌ها عمری در راه دفاع از كرامت و حقوق انسان سپری كرد قرار داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما