هلال کاروان مقطعی از زندگی سالار شهیدان را روایت می‌کند

خبرگزاری مهر , 9 دی 1388 ساعت 10:12

فرهنگ: سمفونی هلال کاروان ۲۱ تا ۳۰ دی ماه در تالار وحدت اجرا می‌شود.


ارکستری متشکل از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر، سمفونی هلال کاروان را - که نوعی موسیقی توصیفی در باره مقطعی از زندگی سالار شهیدان است - از ۲۱ تا ۳۰ دی در تالار وحدت اجرا می‌کنند.

سعید ذهنی با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: سمفونی هلال کاروان را دو سال قبل به مدت ۲۱ شب در تالار وحدت به روی صحنه بردیم و با توجه به استقبالی که در آن زمان از این سمفونی صورت گرفت امسال نیز معاونت هنری وزارت ارشاد، مدیردفتر موسیقی و مدیر موسسه فدک در خصوص اجرای مجدد آن ابراز تمایل کردند و ما هم این پیشنهاد را پذیرفتیم.

آهنگساز سمفونی هلال کاروان در ادامه افزود: طبق توافقات صورت گرفته قرار شده در تاریخ یاد شده هر شب یک اجرا در تالار وحدت از این سمفونی داشته باشیم؛ البته در این اجرای جدید تغییراتی به لحاظ تعداد سازها داده شده که به نظرم کیفیت کار را نسبت به گذشته بسیار بهتر کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: ما در حال حاضر نیز مشغول ضبط سمفونی هلال کاروان هستیم که به احتمال فراوان همزمان با اجرای این سمفونی آلبوم صوتی آن نیز منتشر خواهد شد. ما در این اثر از سه خط آوازی موسیقی کلاسیک، سنتی و موسیقی مذهبی استفاده کرده‌ایم.

ذهنی همچنین در مورد سایر ویژگی‌های این اثر گفت: سمفونی هلال کاروان در واقع یک نوع موسیقی توصیفی تلقی می‌شود که از حج ناقص اما حسین(ع) تا زمان شهادت ایشان را روایت می‌کند و از ۵ بخش «قافله»، «حر»، «عطش»، «علمدار» و «وداع» تشکیل شده است.

رهبر این ارکستر در ادامه تاکید کرد: در این اجرا علی مینو سپهر به عنوان تکخوان، علی فیضی به عنوان قاری و گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان این ارکستر را همراهی می‌کنند.


کد مطلب: 11061

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11061/هلال-کاروان-مقطعی-زندگی-سالار-شهیدان-روایت-می-کند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir