رحماندوست:

ادبیات عاشورایی برای کودکان نه پیچیده است نه ساده

خبرگزاری فارس , 30 دی 1386 ساعت 14:51

مصطفي رحماندوست گفت: پرداختن به ادبيات عاشورايي براي كودكان و نوجوانان نه خيلي پيچيده و نه خيلي ساده است؛ يعني چون عاشورايي است، ويژگي‌ فني خاصي ندارد و كافي است طوري نوشته شود كه مخاطب را راضي كند.


به گزارش خیمه، مصطفي رحماندوست نويسنده و شاعر كودك و نوجوان گفت  : اگر ادبيات امروز چه عاشورايي و چه غير عاشورايي با كودكان و نوجوانان ارتباط برقرار نكند، ادبيات اين نسل نيست. حالا اينكه چه كار بايد كنيم تا اين ارتباط برقرار شود، اين اصلا فرمول ندارد و نويسنده خود بايد به آن دست يابد اگر فرمول داشت كه همه مي‌رفتند آن را انجام مي‌دهند.
 
وي حادثه عاشورا را بخشي از زندگي كودكان و نوجوانان توصيف و تصريح كرد: عاشورا بخشي از زندگي كودكان و نوجوانان است و هر چيزي كه بخشي از زندگي آنها باشد بچه‌ها سراغش مي‌روند. اتفاقا بخش‌هاي كودكانه عاشورا خيلي غليظ‌تر از بخش‌هاي بزرگسال آن است؛ چراكه خيال‌انگيزي مراسم و آيين‌هاي عاشورايي خيلي بيشتر از فرم رئال آن است و عاشورا از نقطه خيال مي‌تواند تاثير برانگيز است. 

اين شاعر و نويسنده كودك و نوجوان درباره پرداختن به ادبيات عاشورايي براي مخاطب كودك و نوجوان، اظهار داشت: پرداختن به ادبيات عاشورايي براي اين قشر سني نه خيلي پيچيده و نه خيلي ساده است؛ يعني چون عاشورايي است، ويژگي‌ فني خاصي ندارد و كافي است طوري نوشته شود كه مخاطب را راضي كند. 

رحماندوست عنوان كرد: من با اين تقسيم بندي‌ها كه دارد همين طور پشت سر هم صورت مي‌گيرد كه اولش ادبيات ديني بود و بعد ادبيات دفاع مقدس و عاشورايي و غيره سرخوشي ندارم. اگر اين جور باشد صدها نوع ادبيات مي‌توانيم داشته باشيم. ادبيات زندگي است و اين‌ها هر يك بخشي از زندگي است.
 
وي ادامه داد: حالا يكي درباره عاشورا مي‌نويسد، اسمش ديگر ادبيات عاشورايي نيست. فقط تم عاشورايي است اين تقسيم بندي‌ها فقط به اين درد مي‌خورد كه كمبودها را به رخ پديد‌آورندگان بكشيم. وگرنه معتقد نيستم بياييم ادبيات عاشورايي را جدا كنيم و بودجه به آن تخصيص دهيم. 

رحماندوست درمورد تفاوت‌هاي موضوع و ژانر در ادبيات عاشورايي بيان داشت: ژانر بيشتر قالب كار است. موضوعات آن قدر متفاوتند كه اگر بخواهيم موضوعات را ژانر به حساب بياوريم، به تعداد موضوعات جهان مي‌توانيم ژانر پيدا كنيم. 

وي درباره كارهاي عاشورايي خود خاطرنشان كرد: «لالايي عاشورا» و «قصه آب» كارهاي عاشورايي من هستند و فقط همين دو كار را در زمينه عاشورا انجام داده‌ام و مثل خيلي‌ها نبودم كه در سال امام حسين به يكباره 50 اثر در اين زمينه نوشتند.


کد مطلب: 1119

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1119/ادبیات-عاشورایی-کودکان-نه-پیچیده-ساده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir