رئیس هیات مدیره انجمن زیارتی ایران

سفر به عتبات عالیات ۵۰ درصد گران‌تر شده است

14 دی 1388 ساعت 21:45

جامعه - خیمه: در انحصار گرفتن اعزام زایران به عتبات عالیات از سوی سازمان حج و زیارت انتقادات بخش خصوصی را در پی داشته است. از جمله انتقادات بخش خصوصی گرانی سفر عتبات، در عین كاهش خدمات است.


این انتقاد‌ها به سازمان حج و زیارت در حالی مطرح می‌شود که طی روزهای گذشته رئیس امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گفتگو با با خبرگزاری‌ها از كاهش قیمت اعزام به عتبات خبرداده است.

حسین اكبری با اشاره به اینكه هتل‌ها را در عراق درجه‌بندی كرده‌اند، می‌گوید: «قیمت گروه اول ۳۴۵ هزار تومان، قیمت گروه دوم ۳۲۵ هزار تومان و قیمت گروه سوم ۳۰۵هزار تومان است.»

او با تأكید بر این موضوع كه قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند، می‌گوید: «در درجات پایین‌تر هتل‌ها حتی قیمت‌ها كاهش یافته است. در گذشته قیمت اعزام‌ها به صورت زمینی ۳۵۱هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. در این مبلغ، هزینه اعزام زائران به سامراء نیز محاسبه می‌شد، ولی چون در حال حاضر اعزام به سامراء نداریم این رقم كسر می‌شود.»

اگر چه سازمان حج و زیارت درباره افزایش و کاهش قیمت‌ها طی چند ماه گذشته اظهار نظر‌های ضد و نقیضی کرده است.

محمدی یکی از مسافران کربلا که به گفته خودش هر وقت پولی پس‌انداز داشته باشد راه حرم امام حسین(ع) را پیش می‌گیرد؛ می‌گوید هتل‌ها نسبت به زمانی که سال‌های گذشته با تورهای آزاد به کربلا می‌رفته است؛ تفاوت چندانی ندارد.

خانم محمدی کنسل شدن سفر سامرا را هم جز کاستی‌های سفر با کاروان‌های حج و زیارت می‌داند و می‌گوید: «آزاد که سفر می رفتم،‌ تور همیشه ما را سامرا هم می‌برد.»

مدتی است که سفر به سامرا به دلایل امنیتی ممنوع شده است و خانی، رییس دفتر نمایندگی حج و زیارت در عراق رسما از زایران ایرانی خواسته است که از عزیمت به سامرا جدا خودداری کنند.

محمدی از گران شدن خدمات زیارتی عتبات هم گلایه می‌کند و می‌گوید: «دو سال پیش با ۲۲۰هزار تومان می توانستم به زیارت امام حسین بروم ، دوره پیش ۲۸۰هزار تومان شده بود و الان باید ۳۵۰ هزار تومان پول بدم.»

اما مسئول یکی از تورهای زیارتی با نظرات خانم محمدی موافق نیست. او می‌گوید: سفر با کاروان‌های حج و زیارت اگر حتی امن تر نباشد،‌ لااقل مسئولان در مقابل مسافران پاسخ گو هستند.

او گران شدن خدمات زیارتی به کربلا را ناشی از گران شدن خدمات در عراق و رشد تورم در کشور می‌داند. در حالیکه برخی از شرکت‌های خصوصی گران شدن خدمات را ناشی از انحصاری شدن سفر به عتبات از طریق سازمان حج و زیارت می‌دانند.

رئیس هیئت مدیره انجمن زیارتی ایران معتقد است از زمانی كه برگزاری سفر عتبات عالیات در انحصار سازمان حج و زیارت قرار گرفته، با وجود كاهش كیفیت خدمات، بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

صمد شفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن زیارتی ایران به میراث خبر می‌گوید: «زمانی كه برگزاری سفرهای عتبات در اختیار بخش خصوصی بود، رقم پرداختی زائر برای اعزام ۲۲۰هزار تومان بود، اما در مدتی كه سازمان حج این وظیفه را بر عهده گرفته قیمت اعزام با بیش از ۵۰درصد افزایش به ۳۴۰هزار تومان رسیده است.»

به گفته او این افزایش قیمت از سوی حج و زیارت در حالی صورت گرفته است كه كیفیت و حتی كمیت خدمات از جمله حمل و نقل، اقامت و غذا كاهش چشمگیر داشته است.

صمد شفیعی ناهماهنگی‌های پیش‌آمده در پروازهای عتبات را نیز ضعف سازمان حج عنوان كرده و تصریح كرد:‌ «بخش خصوصی این قابلیت و انعطاف را داشت كه تاخیر و بی‌نظمی‌های پروازی را در تعامل با هواپیمایی به حداقل برساند، اما اكنون پروازها با مشكلات زیادی روبرست.»

سازمان حج و زیارت نیز در تازه‌ترین اعلام خود مسئولیت ناهماهنگی‌های پروازی را متوجه سازمان هواپیمایی دانسته است. چنانكه رئیس امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: «سازمان هواپیمایی هنوز سهم پروازهای خود را برای اعزام به عتبات اعلام نكرده است در حالی كه عراق پروازهای خود را قبل از عرفه آغاز كرده است.»

اكبری با بیان اینكه چرا هنوز سهم پروازهای ایران اعلام نشده است، می‌گوید: «علت از سوی هواپیمایی ایران، مسائل فنی اعلام شده است. وقتی عراق در حال انجام پروازهای خود است چرا ما نباید پروازها را انجام دهیم.»

همین اختلافات و مشکلات فنی باعث شده سازمان حج وز یارت فعلا تور پروازی به عتبات عالیات نداشته باشد. اگر چه تور های خصوصی با قیمت حدود ۷۸۵هزار تومان هم چنان بدون هماهنگی با سازمان حج و زیارت اقدام به اعزام زایران می‌‌کنند.

یکی از این آژانس‌ها می‌گوید: استقبال مسافران از تورهای هوایی به عراق بسیار خوب است. چرا که محدودیت ثبت نام و قره کشی و .. را هم ندارد.

یکی از طرفداران این تورهای هوایی محمدی است. او می‌گوید: «اگر از هواپیما نمی‌ترسیدم، حتما با تورهای آزاد می رفتم که لااقل بتوانم به هر زیارتگاهی که دلم بخواد برای زیارت بروم و محدودیتی نداشته باشم.»


کد مطلب: 11205

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11205/سفر-عتبات-عالیات-۵۰-درصد-گران-تر-شده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir