آثار علمی ـ اسلامی ايرانيان خارج از كشور ارزيابی می‌شود

ایکنا , 15 دی 1388 ساعت 13:48

ایران‌زمین: هفدهمين دوره جايزه جهانی كتاب سال برای نخستين‌بار آثار علمی، اسلامی و قرآنی ايرانيان خارج از كشور را مورد ارزيابی قرار داده و اين آثار را همزمان با نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران معرفی می‌كند.


جايزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی در هفدهمين دوره برگزاری خود تفاوت‌هايی با دوره‌های گذشته داشته است، بررسی آثار ايرانيان خارج از كشور يكی از اين تفاوت‌هاست.

«محمد‌رضا وصفی»، دبير جايزه جهانی كتاب سال، با اعلام اين خبر گفت: پيرو مصوبه ستاد عالی دبيرخانه جايزه كتاب سال مقرر شد، در هفدهمين دوره، آثار ايرانيانی كه در خارج از كشور در رشته‌ها و علوم مختلف به نگارش اثر دست زده‌اند، نيز مورد بررسی و ارزيابی قرار گيرد.

وی ادامه داد: اين آثار برای نخستين‌بار جمع‌آوری و ارزيابی می‌شوند، البته تنها آثاری جمع‌آوری می‌شوند كه مولف آنها ايرانی باشد و در حوزه‌های علوم محض، علوم دينی و قرآنی نگارش يافته باشند.

اين مسئول گفت: اعضای ستاد دبيرخانه جايزه كتاب سال در نظر دارند، اين بخش از جشنواره جايزه جهانی را در ايام نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران برگزار و آثار شايسته را معرفی كنند.

نزديك به هزار اثر از آثار ايرانيان خارج از كشور جمع‌آوری شده است

وصفی با بيان اين مطلب كه هم‌اكنون نزديك به هزار اثر از آثار ايرانيان خارج از كشور جمع‌آوری شده است، گفت: طبيعی است كه هم‌اكنون بخشی از داوری‌ها در حال انجام است.

دبير جايزه جهانی كتاب سال گفت: از ديگر برنامه‌های جايزه جهانی كتاب سال كه در ايام نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران برگزار می‌شوند، می‌توان به برنامه‌ای در ارتباط با حوزه ترجمه و آثار برگردان شده از فارسی به ديگر زبان‌ها، اشاره كرد.

 توسعه نشر بين‌الملل و جايگاه ترجمه در انتقال انديشه ايرانی و اسلامی

وی تصريح كرد: دعوت از پژوهشگران و برپايی نشستی با موضوع توسعه نشر بين‌الملل و جايگاه ترجمه در انتقال انديشه ايرانی و اسلامی از ديگر برنامه‌های هفدهمين دوره جايزه جهانی است كه در ايام نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران برگزار می‌شوند.

مدير كل اداره مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به طور كلی در هفدهمين دوره جايزه جهانی كتاب سال ۱۸۰۰ عنوان كتاب چاپ اول مربوط به سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ميلادی مورد بررسی قرار گرفته است، كه از حوزه‌های مختلف زبانی و مطالعاتی در دو زيرگروه مطالعات اسلامی و ايرانی جمع‌آوری شده‌اند.

وی در اشاره به گروه‌های داوری گفت: در مجموع در زيرگروه مطالعات ايران و اسلام آثار در رشته‌های مختلفی هم‌چون تاريخ، حقوق، هنر، ادبيات، مطالعات علوم قرآنی، دينی و... داوری می‌شوند.


کد مطلب: 11224

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11224/آثار-علمی-اسلامی-ايرانيان-خارج-كشور-ارزيابی-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir