معاون سازمان میراث فرهنگی:

حجاب اقوام ایرانی ثبت ملی می‌شود

خبرگزاری ايرنا , 20 دی 1388 ساعت 14:22

جامعه: معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ثبت ملی حجاب اقوام ایرانی به مناسبت سالروز کشف حجاب رضاخانی در ایران طی هفته آینده خبرداد.


مسعود علویان صدر روز شنبه در بازدید از شماری از محوطه‌ها و آثار تاریخی استان زنجان گفت:‌ جامعه بانوان در طول تاریخ در کنار مردان فعالیت کرده‌ و با حفظ عزت و کرامت خود همواره افتخار آفریده‌اند.

وی افزود: زنان در جوامع عشایری و روستایی نیز درکنار مردان، با رعایت حجاب و کرامت انسانی و اسلامی فعالیت و مشارکت مناسبی‌ در تمام امور داشته‌اند.

علویان صدر، حفظ و صیانت از میراث دینی و معنوی را از جمله اهداف ثبت ملی حجاب اقوام ایرانی ذکر کرد و یادآور شد: با ثبت ملی حجاب اقوام ایرانی، «چادر» به عنوان «حجاب کامل» معرفی می‌شود.

وی، حجاب در جامعه ایرانی را میراثی گرانقدر و با پشتوانه دیانت مردم این سرزمین دانست و اظهارداشت:‌ تفکر دینی و مبانی ارزشی و اعتقادی حاکم بر جامعه ایرانی همواره ریشه در هویت اسلامی مردم این مرز و بوم داشته و فرهنگ حجاب از شاخص‌ها و نمادهای بنیانی پایبندی ملت ایران به اسلام در مقام مکتب جامع زندگی فردی و اجتماعی بوده است.

علویان صدر افزود:‌ ثبت ملی چادر و حجاب اقوام ایرانی در فهرست میراث معنوی ایران اهمیت حجاب را به عنوان یکی از ارزش‌های والای ملی و اسلامی تبیین و لزوم صیانت و پاسداری از آن را روشن می‌کند.

وی، گفت:‌ اعتقادات و باورهای مردم از دیگر مولفه‌های میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

علویان صدر اظهارداشت: باورهای مردم منجر به شکل‌دهی، طرح و جهت‌دهی خانه‌های ایرانی شده است بطوری‌ که بیشتر خانه‌ها درون‌گرا و رو به سمت قبله ساخته شده‌اند.


کد مطلب: 11324

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11324/حجاب-اقوام-ایرانی-ثبت-ملی-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir