باوجود تمام دستاوردهای مثبت

مسلمانان نگران خدشه به سنت‌های حج بواسطه تکنولوژی هستند

خبرگزاری مهر , 21 دی 1388 ساعت 11:38

جامعه:‌ استفاده از تلفن‌های همراه و کامپیوتر در موسم حج و مکه ممنوع نیستند اما تعداد درحال رشدی از مسلمانان، با وجود اذعان به دستاوردهایی که این وسایل برای انتقال معنویت حج دارند، نسبت کاهش قداست فضای حج در اماکن مقدس با استفاده از چنین وسایل الکترونیکی ابراز نگرانی کرده‌اند.


به گزارش یونایتدپرس اینترنشنال، تاکنون هیچ رهبر مسلمانی علیه تکنولوژی سخنی به میان نیاورده است، بیشتر نمازگزارانی که در مساجد حاضر شده و نمازهای یومیه خود را اقامه می کنند تلفن‌های خود را به همراه نمی‌برند، اما اگر قرار باشد آنها دست کم یکبار در عمر خود به زیارت خانه خدا و سفر حج بروند اوضاع چگونه خواهد بود؟

داوود ولید رئیس شورای روابط اسلامی آمریکایی در میشیگان گفت: وقتی پنج سال پیش به سفر حج رفته بودم با زنگ تلفن‌های همراه در مسجد‌الحرام رو به رو شدم که بسیار مایه تعجب بود چرا که مسجد محل مقدسی برای نیایش است.

قاسم جعفری از دانشجویان دانشگاه میشیگان در لنسینگ شرقی و رئیس انجمن دانشجویان مسلمان این دانشگاه نیز گفت: نه تنها عده‌ای تلفن‌های همراه خود را هنگام ورود به مساجد خاموش نمی‌کنند و صدای زنگ تلفن‌ها به گوش می‌رسد بلکه عده ای دیگر از این تلفن‌ها به عنوان دوربین استفاده می‌کنند.

او افزود: وضعیتی که مشاهده می‌شود این است که مردم تلفن‌های همراه خود را به مسجد آورده و تلاش می‌کنند از فضای مسجد عکس بگیرند و در این میان گاهی صدای زنگ تلفنی هم به گوش می‌رسد. این موضوعات ذهن حاضران در مسجد را از موضوع اصلی که نزدیک شدن به خدا است دور می‌کند.

در عین حال عده ای که به این سفرهای زیارتی رفته اند توصیه کرده‌اند تکنولوژی بهترین وسیله گسترش پیام مقدس خداوند است. بسیاری از مسلمانان در حال حاضر با استفاده از امکاناتی نظیر وبلاگ و سایت‌های اجتماعی در طول سفر خود این تجربه را با سایرین به اشتراک می‌گذارند و زمان را برای رسیدن به محل اقامت خود صرف نمی‌کنند.

ولید در ادامه یادآور شد: واضح است که راه اندازی وبلاگ به انعکاس این پیام و ترویج آن کمک کرده است، بسیاری از مؤمنان اطلاعات به روزی را از سفر معنوی و زیارتی خود در فضای اینترنت منتشر می‌کنند که این امر به واقع تأثیر مثبت بر روحیه دیگران می گذارد.

جعفری گفت که او به همراه چند نفر از دوستانش تصاویری را از سفر خود به مکه مکرمه در صفحات سایت‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و با پرسش‌هایی از سوی روزنامه دانشجویی دانشگاه و خبرنگاران ایالت واشنگتن در این رابطه مواجه شده‌اند تا از این طریق تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارند.

صدیق جعفری از دیگر دانشجویان دانشگاه میشیگان گفت که اینترنت به رشد آگاهی مردم درباره سفر حج کمک می‌کند، چرا که علاقه افراد به تصاویر به اشتراک گذاشته شده یکی از دوستان و یا اقوام خود که عازم این سفر بوده شخصی‌تر و بیشتر می‌شود.

داوود ولید رئیس شورای روابط اسلامی آمریکایی در میشیگان گفت: اینترنت این امکان را برای نمازگزاران مؤمن فراهم می کند که با تماشای ویدئوهای مختلف خود را در آن فضا احساس کنند.

او گفت: وقتی پارسال مجبور شدم سفر حج خود را لغو کنم با تماشای روزهای نیایش از طریق ویدئوهای ماهواره‌ای و اینترنتی خود را در آن فضا احساس می‌کردم گرچه این وضعیت نمی‌تواند جای حضور فیزیکی را بگیرد اما نوعی ارتباط معنوی در انسان با آن فضای معنوی شکل می‌گیرد.


کد مطلب: 11325

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11325/مسلمانان-نگران-خدشه-سنت-های-حج-بواسطه-تکنولوژی-هستند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir