«ققنوس» به تعزیه ایران می‌پردازد

22 دی 1388 ساعت 15:23

فرهنگ – خیمه: کتاب «ققنوس» شامل پیش‌خوانی‌ها، نوحه‌ها، گوشه‌ها و مرثیه‌ها در تعزیه ایران به کوشش جهانگیر نصری اشرفی به چاپ رسیده است.


در این کتاب که به چاپ دوم خود رسیده است، مطالبی پیرامون «موسیقی سنتی در تعزیه»، «موسیقی آیینی و مذهبی در تعزیه»، «پیش‌خوانی»، «نوحه»، «مرثیه»، «پیش‌خوانی در تعزیه»، «نغمات بومی در الحان تعزیه» و اشعار پیش‌خوانی‌ها، نوحه‌ها، گوشه‌ها و مرثیه‌ها آمده است.

همچنین بخشی از این کتاب به معرفی تعزیه‌خوانان و نوحه‌خوانان اختصاص داده شده است.

این کتاب مجموعه گردآوری‌ها و تحقیقاتی است که جهانگیر نصری اشرفی، پیرامون تعزیه نواحی ایران ، در طول سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۸ انجام داده است.

حوزه تحقیق در این کتاب، استان‌های خراسان، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان، تهران، مرکزی، اصفهان، قزوین، آذربایجان شرقی و لرستان است.

نصری اشرفی در مقدمه خود بر این کتاب اورده است:«مجموعه حاضر اگرچه بیشتر با هدف ایجاد منبع صوتی از موسیقی مذهبی ایران در دستور کار قرار گرفت ولی در عین حال از روند و چگونگی وام‌دهی و وام‌گیری و نیز آموزش انواع موسیقی‌های موجود در ایران است. بر این مبنا بخش قابل ملاحظه‌ای از تصانیف و نیز گوشه‌های نسبتا قدیمی خاصّ موسیقی مذهبی و غیرمذهبی مربوط به دوران مشروطه در این مجموعه قابل ردیابی است. علاوه بر این برخی از الحان گردآوری شده در این مجموعه، حاکی از تاثیر انواع موسیقی جدید در تعزیه نواحی ایران است.»

این کتاب توسط انتشارات سوره مهر در شمارگان ۲۲۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.


کد مطلب: 11367

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11367/ققنوس-تعزیه-ایران-می-پردازد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir