مقاله «شيعه و تشيع» از نگاه امام موسی صدر روی پيشخوان اينترنت

ایکنا , 23 دی 1388 ساعت 14:54

جامعه: مقاله «شيعه و تشيع» كه برای نخستين بار در اينترنت منتشر می‌شود، عنوان مصاحبه‌ای است از امام موسی صدر كه در آن، ديدگاه‌های اين انديشمند شيعی درباره برخی موضوعات مرتبط با «تشيع» تشريح شده است.


اين مصاحبه به مناسبت آغاز همايش پنجم «مجمع البحوث الاسلاميه» انجام شده است و در تاريخ هجدهم خرداد ۱۳۴۹(۸ ژوئن ۱۹۷۰) در مجله روز اليوسف منتشر شده است.

اين مصاحبه پيش از اين، با ترجمه‌ گروه ترجمه مؤسسه فرهنگی تحقيقاتی امام موسی صدر در مجموعه‌ی «نای و نی» منتشر شده بود و اكنون برای نخستين بار در فضای اينترنت و روی وب سايت اين مؤسسه به آدرس imamsadr.ir قرار گرفته است.

امام موسی صدر در اين مصاحبه به تشريح موضوعاتی مانند «تعريف شيعه و تشيع»، «عقيده مذهب شيعه اماميه»، «نقاط اشتراك و تفاهم شيعيان و ديگر مذاهب اسلامی»، «امامت»، «عدل» و «ولايت پس از پيامبر(ص)» پرداخته است.

وی همچنين درباره «آزادسازی فلسطين، نخستين مشكل كنونی شيعيان»، «مرجع اعلم و شيوه انتخاب او»، «مذهب تشيع و شيعيان از منظر آمار»، «شيعيان در لبنان» و «مجلس اعلای شيعيان لبنان» نيز سخن گفته است.

در بخشی از سخنان امام موسی صدر در اين مصاحبه می‌خوانيم: «دين اسلام دربرگيرنده تمامى جوامع و ملت‌ها و براى همه جهانيان است، خداوند آن را رحمتى براى همه عالميان و هدايتى براى همه مكان‌ها و عصرها و نسل‌ها بدون استثنا قرار داده است؛ اسلام بالاتر از عقيده است، اسلام فرهنگ و ساختار كاملى براى زندگى است، همچنين رفتار و اخلاق انسان نيز از آن سرچشمه مى‏گيرد و كتاب اسلام؛ يعنى قرآن، كه وحى منزل الهى است، نوشته‏اى است كه روابط انسان را با پروردگارش تنظيم می‏كند.»

در بخش ديگری از اين مصاحبه آمده است: «پس از بررسى ديدگاه شيعه درباره عدل و امامت، به نظر مى‏رسد كه بين شيعه و ديگر فرقه‏هاى مسلمان، حداقل، اختلاف اساسى كه مانع تفاهم و گفت‌وگو ميان آن‌ها شود وجود ندارد؛ بنابراين، عدل و ولايت با ايمان بيشتر مسلمانان نزديك است.»

علاقه‌مندان با مراجعه به وب‌سايت مؤسسه فرهنگی تحقيقاتی امام موسی صدر به نشانی www.imamsadr.ir و در بخش انديشه، می‌توانند علاوه بر اين مصاحبه، مجموعه‌ گرانقدری از مقالات، ‌سخنرانی‌ها، پيام‌ها، مصاحبه‌ها و نامه‌های امام موسی صدر را مطالعه كنند.


کد مطلب: 11406

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11406/مقاله-شيعه-تشيع-نگاه-امام-موسی-صدر-روی-پيشخوان-اينترنت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir